Bedrägerier är ett av de vanligaste brotten och antalet anmälningar har ökat kraftigt över tid. Brotten medför stora brottsvinster som många gånger går till organiserad brottslighet. Andelen brott som klaras upp är samtidigt mycket låg och därför finns ett stort behov av brottsförebyggande insatser. I denna rapport har Brå undersökt vilka omständigheter och situationer som möjliggör brott och vilka åtgärder som görs för att förebygga bedrägerier.
Olika källor ger olika bilder av bedrägeribrottslighetens omfattning och struktur. Exempelvis stod kortbedrägerierna för 40 procent av alla anmälda brott under 2022, men enbart för 5 procent av den uppskattade brottsvinsten. Samma år stod de anmälda bedrägerierna genom social manipulation för 19 procent av alla anmälda brott och för 46 procent av brottsvinsterna.
Telefonbedrägerierna är den typ av bedrägeri som oroar mest enligt de flesta som Brå har intervjuat. Vanligtvis har bedragaren inför samtalet gjort en kartläggning för att välja ut lämpliga brottsoffer och för att verka trovärdig i sin kontakt. Pengarna förs i regel över till ett målvaktskonto – många gånger en ungdom – för att i slutändan hamna hos ett kriminellt nätverk.
Romansbedrägerier och investeringsbedrägerier är två typer av bedrägerier där anmälningarna är få, men brottsvinsterna är förhållandevis stora.
Bedrägerier genom social manipulation innebär ofta stora ekonomiska förluster för brottsoffren. Många intervjupersoner beskriver att brottsoffer ofta upplever skam och skuldkänslor och tidigare studier visar att utsattheten kan få känslomässiga skadeverkningar och leda till otrygghet. Det kan i sin tur påverka tilltron till samhällets institutioner och system. Bedrägerier genom social manipulation drabbar, enligt intervjuerna, särskilt äldre personer.
Andra typer av bedrägerier, som kortbedrägerier och annonsbedrägerier, drabbar istället främst personer i arbetsför ålder. De ekonomiska förlusterna är i de fallen förhållandevis små och de beskrivs inte vara lika förknippade med skam och skuld som bedrägerier genom social manipulation.
Bedragarna utnyttjar såväl sårbarheter hos potentiella brottsoffer, som sårbarheter i teknik och strukturer för att lura människor på pengar och de utvecklar hela tiden sina tillvägagångssätt. I takt med att tekniken blir säkrare går bedragarna mer och mer mot individen. Några exempel på sårbarheter som Brå identifierat är:
Det pågår många olika brottsförebyggande insatser, som också träffar de sårbarheter som Brå identifierat. Trots detta är det uppenbart att den brottsförebyggande verksamhet som bedrivs i dag inte är i närheten av tillräcklig för att komma till rätta med brottsproblemet bedrägerier mot privatpersoner.
Olika typer av bedrägerier
Innebär att bedragaren genom att skapa ett förtroende lurar brottsoffret på pengar eller personuppgifter.
Den typen av bedrägerier kan ha flera tillvägagångssätt:
Bedragaren kontaktar brottsoffret via telefon och påstår exempelvis att den ringer från polisen, banken eller ett inkassobolag. Bedragaren stressar och skrämmer upp brottsoffret med en påhittad historia och är samtidigt vänlig och hjälpsam och erbjuder en lösning på situationen.
Bedragaren inleder typiskt sett en kärleksrelation med brottsoffret via sociala medier eller dejtingsidor för att få offret att vilja föra över pengar till bedragaren i ett senare skede.
Gärningspersonen vilseleder en person att investera i något som inte existerar, inte har någotvärde, har lägre värde än utlovat eller är väldigt svårt att värdera, i syfte att ge ekonomisk vinning till gärningspersonen.
Kontakten föregås i regel av oseriösa annonser om produkterna i sociala medier med länkar till företag och webbplatser som ser ut att vara seriösa.
Bedragaren kontaktar brottsoffret via sms, e-post eller sociala medier och lurar denna att genomföra en transaktion eller lämna ifrån sig kort- eller personuppgifter.
En bedragare använder en persons kort eller kortuppgifter för att genomföra ett köp. Merparten av de anmälda kortbedrägerierna, cirka 80 procent, är utan fysiskt kort.
När någon genom en annons vilseleds att betala för en vara eller tjänst som sedan inte levereras eller där det som levereras inte motsvarar informationen. Det kan också vara när den som publicerat en annons inte får betalning för en levererad vara eller på något annat sätt luras på pengar genom kontakt via annonsen.
När någon utan lov använder någon annans identitet för att genomföra ett köp eller ta ett lån.
Fakturabedrägerier är när någon vilseleds att betala en faktura för en vara eller tjänst som den inte beställt, till exempel så kallade bluffakturor.
Studiens syfte är att undersöka polisens och andra aktörers bedrägeriförebyggande verksamhet och analysera hur träffsäkra åtgärderna är, det vill säga hur väl de träffar de omständigheter och situationer som möjliggör brott.
Studien bygger i första hand på intervjuer med yrkespersoner från Polismyndigheten, andra myndigheter, intresseorganisationer och företag. Intervjuerna kompletteras med skriftliga källor och beskrivande statistik.
LÄS MER
Här har vi samlat länkar till olika aktörer som arbetar förebyggande mot bedrägerier:
Polismyndigheten – Skydda dig mot bedrägeri
Säkerhetskollen (Stöldskyddsföreningen)
Tänk säkert (Internetstiftelsen)
Konsumentverket - Hallå konsument
Kampanjen Svårlurad! (Sveriges banker)
Brottsoffermyndigheten har information för dig som blivit utsatt för bedrägeri.
Brottsofferjouren ger stöd till brottsoffer, vittnen och anhöriga
Författare: Lina Fjelkegård och Anna Horgby
© Brottsförebyggande rådet 2023
urn:nbn:se:bra-1137
Rapport 2023:11