I statistiken över handlagda brottsmisstankar redovisas brottsmisstankar gällande personer som varit minst skäligen misstänkta för brott och där ett beslut för brottsmisstanken fattats under redovisningsåret som innebär att handläggningen av brottsmisstanken är avslutad. Beslutet kan vara ett lagföringsbeslut eller ett nedläggningsbeslut.
Som ett led i att målgruppsanpassa och kvalitetssäkra produkterna i brottsstatistiken publicerar Brå från och med helåret 2016 ny statistik över Handlagda brottsmisstankar. Den nya statistiken är en revidering av de uppgifter om brottsdeltaganden som ingick i den tidigare statistiken över misstänkta personer. Statistikens ändamål är att ge en översiktlig bild av utredande myndigheters hantering av brottsmisstankar. Det främsta syftet med revideringen har varit att höja statistikens relevans och tillförlitligheten samt att öka samanvändbarheten med annan brottsstatistik. Genom att statistiken utgör en egen produkt ökar också tillgängligheten för användarna. Revideringen innebär att statistiken redovisar en totalbild över de brottsmisstankar som handlagts. I den tidigare statistiken över brottsdeltaganden redovisades endast ett urval av brottsmisstankar. Med revideringen införs även nya indelningar efter beslutsgrund, därmed finns möjlighet att följa upp handläggningen i form av andelen lagföringsbeslut på brottsmisstankar. Den reviderade statistiken har tagits fram bakåt i tid och finns publicerat från 2007. Den tidigare statistiken över brottsdeltagande utgår från och med 2016 års statistik. Brå kommer dock att ta fram delar av den tidigare statistiken under en tid för att möjliggöra jämförelser över tid i centrala tidsserier.
Nedan följer en kortfattad beskrivning av statistiken. För en mer utförlig beskrivning, se statistikens kvalitetsdeklaration Pdf, 734 kB..
Statistiken över handlagda brottsmisstankar omfattar samtliga brottsmisstankar som registrerats hos polis, åklagare eller annan brottsutredande myndighet, och som handlagts under referensåret. I statistiken ingår brottsmisstankar som uppnått misstankegraden skäligen misstänkt och avser personer som är straffmyndiga.
Syftet med statistiken är att redovisa nivån och strukturen för handlagda brottsmisstankar över tid, liksom mått på de handlagda brottsmisstankar som lett till lagföring. Statistiken är deskriptiv och ger inga djupgående förklaringar till de förändringar som skett under referensperioden.
Det primära ändamålet med statistiken är att tillhandahålla en övergripande bild av handläggningen av brottsmisstankarna inom rättsväsendet, som kan användas för insyn i, granskning och uppföljning av de brottsutredande myndigheternas verksamheter, samt som underlag för utredningsverksamhet och forskning.
I statistiken över handlagda brottsmisstankar redovisas de brottsmisstankar som handlagts av polis, åklagare eller annan utredande myndighet under referensåret. Att en brottsmisstanke har handlagts innebär att polis eller åklagare har fattat ett beslut om brottsmisstanken som innebär att handläggningen avslutats. Besluten kan indelas i tre övergripande kategorier (se nedan).
Brottsmisstankar redovisas i statistiken när misstankegraden är skäligen misstänkt eller högre. Brottsmisstankar som rör icke straffmyndiga personer (under 15 år) redovisas dock inte i statistiken.
I statistiken över handlagda brottsmisstankar används antal och andel som mått.
Statistiken över handlagda brottsmisstankar redovisas efter variablerna
Brottsredovisningen omfattar samma brottstyper som de anmälda brotten, handlagda brotten och misstänkta personerna. Kategoriseringen utgår från olika brottskoder (se avsnittet Kategorisering av brott i sammanfattningen av statistiken över Anmälda brott).
De handlagda brottsmisstankarna kategoriseras i statistiken över handlagda brottsmisstankar efter vilken typ av beslut som fattats. Brottsmisstankarna redovisas i tre kategorier: brottsmisstankar med lagföringsbeslut, förunderundersökningsbegränsade brottsmisstankar och övriga handlagda brottsmisstankar.
Att de övriga typerna av beslut inte särredovisas, utan redovisas sammantaget i en övrigt-kategori, beror på en mer detaljerad indelning för dessa beslut inte kan göras med tillräcklig kvalitet. Skälet till detta är främst att beslutstyperna på den mest detaljerade nivån (motiveringsnivån) även omfattar odefinierade beslut (så kallade övrigt/annat-koder) som inte kan specificeras i statistiken. Tidigare studier har visat att ospecificerade beslut dessutom kan innehålla beslut som skulle kunna anges med en specificerad beslutskod, vilket innebär att resultatet av de enskilda beslutskoderna riskerar att bli missvisande till både nivå och fördelning. Detta innebär tolkningssvårigheter, i synnerhet om användningen av de odefinierade besluten förändras över tid eller varierar regionalt, när utvecklingen över tid studeras eller regioner jämförs.
Statistiken över handlagda brottsmisstankar redovisas för hela landet och per region. Redovisningen efter region är baserad på de utredande myndigheternas geografiska indelning, som infördes den 1 januari 2015 i samband med polisens nya organisation. Omorganisationen innebar att de tidigare 21 länspolismyndigheterna slogs ihop till en Polismyndighet, indelad i sju regioner. Åklagarmyndigheten anpassade samtidigt sin organisation till motsvarande områden.
Från och med 2015 redovisas statistiken över handlagda brottsmisstankar efter de sju regionerna. I tabellen nedan redovisas de nya regionerna, vilka län som ingår i respektive region samt medelfolkmängden för straffmyndiga personer i regionerna.
Region Nord | Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland | 744 401 |
---|---|---|
Region Mitt | Gävleborg, Uppsala, Västmanland | 752 430 |
Region Stockholm | Stockholm, Gotland | 1 877 597 |
Region Öst | Jönköping, Södermanland, Östergötland | 894 026 |
Region Väst | Halland, Västra Götaland | 1 631 415 |
Region Syd | Kalmar, Blekinge, Kronoberg, Skåne | 1 571 530 |
Region Bergslagen | Dalarna, Värmland, Örebro | 712 619 |
Tabell över regionsindelningen från och med 2015, med tidigare län indelat i tillhörande region samt medelfolkmängden (personer 15 år eller äldre) 2016.
Statistiken över handlagda brottsmisstankar baseras på uppgifter från polis, åklagare och tull. Även uppgifter från Ekobrottsmyndigheten, Kustbevakningen och Skatteverket ligger till grund för statistiken.
De beslut som polisen fattar för att avsluta ett ärende registreras i det lokala ärendehanteringssystemet (RAR/PUST) och samlas sedan centralt. Även uppgifter från Kustbevakningen registreras i polisens system. Åklagaren registrerar uppgifter om brottsmisstankar i sitt ärendehanteringssystem (Cåbra). Där registreras också uppgifter från Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Uppgifterna levereras direkt till Brå. Uppgifter från Tullverket skickas separat till Brå.
Hos Brå granskas och bearbetas uppgifterna innan de sammanställs till statistik. Bland annat sker validering mot XML-scheman redan vid inläsning av materialet i Brås databas. Vidare genomförs en rad olika kontroller av de elektroniskt överförda transaktionerna. Bland annat kontrolleras att informationen är angiven med rätt format, att innehållet i övrigt är giltigt enligt gemensamma informationsstrukturer inom rättsväsendet och i övrigt är rimligt. Vidare kontrolleras att objekt i logiskt följer verksamhetsflöde och att relationerna dem emellan är korrekta. Därutöver görs även antalskontroller av transaktionerna för att upptäcka om transaktioner saknas. Felaktigheter justeras, ibland genom kontakt med uppgiftslämnarna, och kontrollprogrammet körs om tills alla fel i materialet har rättats till. När materialet är färdigkontrollerat förs det över till statistikdatabasen för långtidslagring. En slutlig kontroll av konsistensen och rimligheten i statistiken görs dessutom efter att statistiktabellerna har framställts.
Vid tolkning av utvecklingen måste hänsyn tas till att antalet gärningspersoner som anträffas och identifieras av polisen och andra brottsutredande myndigheter kan förändras över tid, och därmed också antalet brottsmisstankar. Möjligheten att identifiera och knyta en gärningsperson till brottet varierar bland annat beroende på brottstypen och på de brottsutredande myndigheternas prioriteringar.
Även enskilda händelser kan tillfälligt påverka statistiken under vissa år. Dessa förändringar är viktiga att känna till vid jämförelser av handlagda brottsmisstankar över tid. Det finns även andra faktorer som påverkar jämförbarheten och tolkningen av statistiken. Nedan följer kända fall av stora ärenden samt tekniska förändringar som är bra att känna till vid tolkningen av statistiken över handlagda brottsmisstankar.
Enstaka ärenden som omfattar en stor mängd brottsmisstankar kan ge upphov till märkbara förändringar mellan olika år, i statistiken över handlagda brottsmisstankar. I synnerhet när det gäller brottskategorier eller redovisningsområden där nivån vanligtvis är relativt låg.
Enstaka stora ärenden kan skapa problem vid jämförelser över tid och osäkerhet kring huruvida en förändring är generell. Stora ärenden är ovanliga, men bör beaktas vid tolkningen av statistiken. Nedan följer en sammanställning av stora ärenden som har identifierats de senaste åren, i kronologiskt fallande ordning.
Nedan följer en sammanställning av olika systemtekniska och lagstiftningsmässiga förändringar sedan 2007, som i olika utsträckning har påverkat statistiken över handlagda brottsmisstankar. Förändringarna bör beaktas vid tolkning av statistiken. De är redovisade i kronologisk fallande ordning, med de senaste förändringarna först. Styckena är skrivna så att de kan läsas fristående, oberoende av varandra. Den som är intresserad av ett specifikt år kan gå direkt till det relevanta stycket.
Sidan senast uppdaterad: