Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

Bilbrott

Under de senaste tio åren har de anmälda bilstölderna minskat med närmare 45 procent. Det är vanligare med bilstölder i områden med socioekonomiska utmaningar.

Introduktion

Bilbrott anmäls i hög utsträckning till polisen eftersom detta är en förutsättning för att man ska kunna få ut någon ersättning på sin försäkring. Den höga anmälningsbenägenheten innebär i sin tur att förutsättningarna för att bedöma omfattningen och analysera utvecklingen för denna brottstyp är goda.

Definitioner

Biltillgrepp

  • Fullbordat biltillgrepp: så snart bilen har flyttats, även om bilens motor inte varit i gång.
  • Försök till biltillgrepp: bland annat då bilens tändningslås, rattlås eller andra delar, som är vitala för att få igång bilen, har angripits (t.ex. förbikoppling) men bilen ändå inte har flyttats.

Stöld ur och från bilen

  • Stöld ur eller från motordrivet fordon, släpfordon och husvagn av fast interiör/exteriör
  • Stöld ur eller från motordrivet fordon, släpfordon och husvagn av andra föremål

Övriga angrepp på bil

  • kan exempelvis handla om skadegörelse på motorfordon eller egenmäktigt förfarande (exempelvis att sova i en annans bil).

(Källa: Klassificering av brott)

Statistik

Utsatta för bilbrott

I Nationella trygghetsundersökningen (NTU) frågar vi om någon i hushållet fått en bil stulen under året, alternativt fått något stulet ur eller från en bil.

Andel som utsatts för bilbrott

Bilstöld

Enligt resultaten från Nationella trygghetsundersökningen uppger 0,7 procent av alla hushåll som hade någon bil att de utsattes för bilstöld under 2023. Andelen minskade tydligt under första delen av tidsperioden (2006–2014), men har efter en ökning 2015 varit relativt oförändrad. Trots ökningen är andelen utsatta på senare år mindre än i början av tidsperioden (2006–2010).

Utsatthet för bilstöld 2023 är vanligare bland hushåll i områden med socioekonomiska utmaningar, och andelen utsatta är sedan mindre ju bättre socioekonomiska förutsättningar området har. Det är också vanligare att ensamstående, med eller utan barn, utsätts än sammanboende.

Stöld ur eller från fordon

Vad det gäller utsatthet för stöld ur eller från fordon utsattes 3,8 procent av hushållen i landet under 2023. Andelen minskade kraftigt åren 2006–2012 och därefter har den nedåtgående trenden mattats av.

Studeras resultaten för 2023 utifrån olika typer av hushåll syns en större andel utsatta bland hushåll med barn, jämfört med hushåll utan barn. Sett till olika kommungrupper är utsattheten störst bland hushåll i storstäder och storstadsnära kommuner och minst bland hushåll i mindre städer, tätorter och landsbygdskommuner. Det är även en större andel utsatta i områden med socioekonomiska utmaningar och socioekonomiskt blandade områden jämfört med områden med goda socioekonomiska förutsättningar.

Anmälda brott

Anmälda bilbrott

År 2023 anmäldes totalt 54 405 bilbrott, fördelat på bilstölder, eller biltillgrepp som brottstypen egentligen heter (7 886 brott), samt stölder ur och från motorfordon (50 396 brott). Jämfört med 2022 minskade de anmälda bilstölderna med 3 procent, medan stölderna ur och från motorfordon minskade med närmare 8 procent. Jämfört med 2014 har bägge brottstyperna minskat – bilstölderna med 45 procent och stölderna ur och från motorfordon med 11 procent.

Stöld av bildelar behandlas numera som en egen brottstyp – till skillnad från stöld av lösa föremål ur bilen, såsom mobiltelefoner, datorer etc. Med bildelar menas fast interiör och exteriör, exempelvis ratt, navigationssystem, katalysator, strålkastare osv. Sedan uppdelningen år 2018 har de anmälda stölderna av bildelar (inklusive stöld av lösa föremål vid samma tillfälle) ökat för att sedan minska under 2023, medan stölderna av enbart lösa föremål från bilen har minskat under hela perioden.

Stöld av motorfordon bland unga

Skolundersökningen om brott 2023 beskriver utsatthet för brott samt delaktighet i brott bland elever i årskurs nio.  I undersökningen uppger en mindre andel elever att de har begått någon form av grövre stöld: 4,1 procent bland pojkar och 1,8 procent bland flickor. Det innefattar stöld av moped eller motorcykel, stöld av bil samt stöld ur bil.

Det var totalt 1,2 procent av eleverna som uppgav att de hade stulit en bil och 2,4 procent som hade stulit något ur en bil.

Förebyggande åtgärder

Arbeta förebyggande mot bilbrott

  1. Ett första steg är att kartlägga stölderna och undersöka exempelvis var stölderna sker, vid vilken tidpunkt, om det är särskilda bilmodeller som utsätts och vad det är som stjäls (hela bilen eller delar av bilen, och i sådana fall vilka delar).
  2. Därefter bör en orsaksanalys göras av problemet, det vill säga att undersöka vad det är som kan orsaka stölderna. Skriv ner hypoteser, alltså möjliga orsaker på varför problemet sker, och försök dela in antagandena antingen till den brottsutsatte, gärningspersonen eller objektet/platsen.
  3. När orsaksanalysen är genomförd, bör åtgärder som i möjligaste mån påverkar brottsproblemet, sättas in. Det kan, beroende på vad orsaksanalysen visar, handla om att informera särskilda bilägare om problemet (se rutan om tips på förebyggande åtgärder) eller situationella åtgärder, där exempelvis allmänna parkeringsplatser byggs om eller ses över för att minska risken för bilstöld eller bildelsstöld.

Förebygga brott med hjälp av att forsla bort felparkerade målvaktsbilar

Sedan den 1 juli 2014 har Kronofogden rätt att ta en bil i anspråk om det finns skulder kopplade till den. För att en bil ska kunna flyttas av polis och kommun krävs att den är felparkerad och att ägaren har skulder på över 5 000 kronor. De flesta ägarna till de bortforslade bilarna är så kallade bilmålvakter, det vill säga personer som kan stå som ägare till många bilar och som har stora skulder men som inte använder fordonen. Fordonen används istället av andra personer, som inte vill eller kan ha en bil registrerad i sitt namn, för att komma undan det ekonomiska ansvaret för bilen i form av bland annat skatter, trafikförsäkring eller parkeringsböter.

Bilarna kan användas i olika syften, till exempel som färdmedel efter ett brott eller för att begå försäkringsbedrägeri genom att tända eld på bilen. Om bilen får böter eller är med i en olycka finns risken att straffet hamnar på ägaren, och inte föraren, som sedan inte betalar.

Det finns flera lokala exempel där kommun, polis och andra myndigheter gått ihop för att fortsla bort bilar från gatorna som tillhör så kallade bilmålvakter. Genom att beslagta målvakts­bilarna minskar tillgången på lämpliga objekt vilket i sin tur kan minska risken för bilbränder eller annan typ av brottslighet kopplat till bilar.

Tips på åtgärder som kan förebygga bilstöld och bildelsstölder

  1. Parkera bilen i ett garage och se till att det är ordentligt låst, har kameraövervakning eller annan övervakning.
  2. Parkera bilen på upplysta parkeringsplatser, där det ofta är människor i rörelse.
  3. Förvara bilnycklar på ett säkert ställe och undvik att lägga dem nära ytterdörren. Har du en så kallad key-less bil, förvara gärna nycklarna i en plåtburk eller i ett keyless skydd. På så sätt förhindrar du att någon kan fånga upp nyckelsignalen och lura bilen att tro att nyckeln finns intill eller i bilen.
  4. Märk bilens delar med DNA-märkning samt sidospeglar och rutor med bilrutemärkning. Använd dekalerna så det syns att din bil är märkt med MärkDNA.
  5. Installera spårsändare på bilen.
  6. Skaffa en rattkrycka – det försvårar för tjuven att stjäla krockkudden och ratten
  7. Lämna inga värdesaker synliga i bilen.

Mer om stöld av och från bil hos Polisen Länk till annan webbplats.

Tips från Stöldskyddsföreningen Länk till annan webbplats.

Rapporter

  • Nationella trygghetsundersökningen 2023

    Om utsatthet, otrygghet och förtroende

    Nationella trygghetsundersökningen (NTU) är en årligen återkommande nationell brottsoffer- och trygghetsundersökning. Underlaget består av ungefär 64 000 personer som genom post- och webbenkäter har svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.

    Publicerad: 2023-10-11

  • Kortanalys om brottsutvecklingen fram till 2021

    En kortfattad lägesbild och förändringar i brottsligheten under 2000-talet

    Kortanalysens mål är att ge en kortfattad och aktuell lägesbild av utvecklingen för ett flertal olika brottstyper. Huvudfokus är utvecklingen över tid och inte den faktiska omfattningen av de olika brottstyperna. Analysen är främst beskrivande och ger därför inte några djupgående förklaringar till brottsutvecklingens orsaker.

    Publicerad: 2022-09-08

  • Nationella trygghetsundersökningen 2021

    Om utsatthet, otrygghet och förtroende

    Nationella trygghetsundersökningen (NTU) är en årligen återkommande nationell brottsoffer- och trygghetsundersökning. Underlaget utgörs av cirka 74 000 personer som genom post- och webbenkäter har svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.

    Publicerad: 2021-10-12

  • Kortanalys om brottsutvecklingen

    Kortanalysen beskriver utvecklingen för bostadsinbrott, bilstöld och stöld ur eller från fordon, cykelstöld, bedrägeri, hot, personrån och misshandel.

    Publicerad: 2019-06-28

Hitta fler rapporter

Pågående projekt

Det finns inga pågående projekt på det här ämnet.

Poddar

Det finns inga poddar på det här ämnet.

Webbinarier

Det finns inga webbinarier på det här ämnet.

Artiklar

    Det finns inga nyheter på det här ämnet.