Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

Trafikbrott och motorburen problematik

Olovlig körning och rattfylleribrott är de vanligaste trafikbrotten i anmälningsstatistiken. Begreppet motorburen problematik är kopplad till personer som i eller runt motorfordon skapar otrygghet eller begår brott.

Statistik

Anmälda brott

Anmälda trafikbrott

Med trafikbrott avses här brott som regleras i trafikbrottslagen (1951:649). Av samtliga anmälda trafikbrott är de antalsmässigt största brottstyperna olovlig körning och rattfylleribrott. Tillsammans utgjorde de 66 procent av de anmälda trafikbrotten 2022.

Antalet anmälda trafikbrott beror till stor del på polisens och andra myndigheters kontroll- och spaningsinsatser. Om insatserna förändras påverkar det oftast antalet anmälda brott. Förändringar i lagstiftningen kan också påverka utvecklingen av vilka brott som anmäls.

År 2023 anmäldes 65 535 trafikbrott. Trafikbrotten minskade med 3 414 brott (‒5 %) jämfört med 2022. Den brottstyp som minskade mest inom kategorin trafikbrott var olovlig körning, som minskande med 2 801 anmälda brott (‒13 %).

Rattfylleribrott

År 2023 anmäldes totalt 23 195 rattfylleribrott, vilket var på samma nivå (+75 brott) som 2022. Av dessa minskade rattfylleri under påverkan av enbart narkotika, så kallat drograttfylleri, med 95 brott (−1 %) till 12 627 anmälda brott. Rattfylleri under påverkan av alkohol (eller av både alkohol och narkotika) ökade i stället med 170 brott (+2 %) till 10 568 anmälda brott.

Jämfört med 2014 var det totala antalet anmälda rattfylleribrott 12 procent färre 2023. De anmälda brotten om drograttfylleri var 1 procent fler (+120 brott) samtidigt som rattfylleri under påverkan av alkohol (eller av både alkohol och narkotika) var 23 procent färre (−3 201 brott) än 2014.

Trafikbrott bland unga

Skolundersökningen om brott 2023 beskriver utsatthet för brott samt delaktighet i brott bland elever i årskurs nio.  I undersökningen uppger 24,5 procent av pojkarna och 21,0 av flickorna att de har kört bil eller mc utan körkortstillstånd. Här bör noteras att de medverkande eleverna är 15–16 år, vilket innebär att ingen elev i undersökningen har körkort för vare sig personbil eller motorcykel. Det är dock möjligt att elever även tänker på EU-mopeder när de besvarar frågan, eller att de övningskört med någon vuxen utan att inneha körkortstillstånd.

Unga som som kört bil eller mc utan körkortstillstånd

Förebyggande åtgärder

Motorburen problematik har uppmärksammats på flera håll i landet, både i gles- och landsbygd och i mer tättbefolkade områden. Problematiken är kopplad till personer som i eller runt motorfordon skapar otrygghet eller begår brott.

Antalet A-traktorer har ökat i antal och allt fler sammankomster med motorfordon har uppmärksammats där olika typer av brotts- och otrygghetsproblem har identifierats. Motorburen problematik inrymmer en rad underliggande brotts- och ordningsstörande fenomen där liknande problem återfinns i ett flertal kommuner men med många lokala variationer. Problematiken är ofta knuten till en geografisk plats. Samtidigt kan platserna snabbt variera och flytta inom eller utanför kommunen. Problemen ser också olika ut vad gäller olika åldrar och vad gäller kön. Även inom mer homogena grupper kan problematiken variera mycket. Eftersom problematiken ser olika ut är det väsentligt att alla som ska medverka i ett brottsförebyggande arbete har en god kunskap om lägesbilden, så att insatserna kan riktas mot de prioriterade problemens orsaker och ser till att insatserna följs upp.

Lokala aktörer beskriver att problemen består av en kombination av en eller flera brotts- eller otrygghetsproblem. Det kan vara i form av trafikproblem – fordon som kör för fort och fordon som framförs långsamt. Det kan leda till köbildning med farliga omkörningar. Det kan också handla om fordon som låter högt genom att förarna gasar med motorer eller spelar hög musik, vilket upplevs som störande för de som bor, vistas och verkar i närheten, främst nattetid.

Vikten av att kartlägga och analysera

Kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete handlar om att veta vilka problem som finns, analysera orsakerna till dem och därefter besluta om åtgärder som ska motverka dessa. Det gäller även motorburen problematik där behoven av kartläggning och analys visat sig vara lika värdefullt.

Läs mer om kartläggning och lägesbilder Pdf, 1.2 MB.

Läs mer om orsaksanalys Pdf, 912.1 kB.

Situationell prevention

Situationella brottsförebyggande åtgärder kan delas in i fem övergripande strategier som kan användas i lokalt brottsförebyggande arbete. Grunden för dessa åtgärder bör utgå från ett kunskapsbaserat arbetssätt med tydlig problembild och analys, väl avvägda åtgärder och uppföljning av resultaten.

De fem övergripande strategierna är:

  1. Öka ansträngningen som krävs för att genomföra ett brott
    Kan exempelvis innebära att försvåra att vistas på en viss plats eller att stänga av gator.
  2. Öka risken för den som har för avsikt att begå brott
    Kan exempelvis innebära användning av kameraövervakning, att arbeta med grannsamverkan och nattvandring, polisiär närvaro, fysisk bevakning med hjälp av väktare eller att planera offentliga platser för en ökad naturlig övervakning som ökar upptäcktsrisken.
  3. Minska belöningen för den som begår brott.
    Kan exempelvis innebära att ta bort saker som går att förstöra eller ta bort stöldbegärliga objekt ur bilar.
  4. Reducera provokationer som kan leda till brott
    Kan exempelvis innebära att försöka förebygga köer för att undvika omkörning, etc.
  5. Ta bort ursäkter för den som begår brott
    Kan exempelvis innebära att tydligt informera om lagar och regler.

Läs mer om situationell prevention

Social prevention

Social brottsprevention innebär åtgärder för att förändra personers benägenhet att begå brott genom att fokusera på de bakomliggande orsakerna till varför vissa begår brott och arbetet syftar till ofta till att förstärka individens förmåga till självkontroll och genom att stärka sociala band till samhället. Det kan också handla om att stärka föräldrars förmåga och att minimera riskfaktorer och att stärka skyddsfaktorerna.

Motorburen problematik – vad kan vi göra för att förebygga och minska brott och ordningsstörningar?

I det här seminariet från konferensen Råd för framtiden 2021 berättar vi om hur polis och kommun genomfört aktiviteter för att minska problemen med högt ljud, störande körning, nedskräpning, hög alkoholkonsumtion och skadegörelse. Här beskrivs arbetet, utmaningarna och möjligheterna.

Rapporter

Det finns inga rapporter på det här ämnet att visa just nu

Pågående projekt

Det finns inga pågående projekt på det här ämnet.

Poddar

Det finns inga poddar på det här ämnet.

Webbinarier

Det finns inga webbinarier på det här ämnet.

Artiklar

    Det finns inga nyheter på det här ämnet.