Arbeta brottsförebyggande
Här beskriver vi hur en brottsförebyggande samverkan kan läggas upp och utföras stegvis enligt ett kunskapsbaserat arbetssätt. En viktig del av denna samverkansprocess är samverkansöverenskommelser och medborgarlöften.
Processen är uppdelad i fem steg med tillhörande mallar och verktyg. Innehållet riktar sig i första hand till anställda inom kommun, länsstyrelse och polis som arbetar strategiskt med lokala brottsförebyggande frågor, men även andra som berörs av frågorna, såväl tjänstemän som förtroendevalda.
Överblick över samverkanprocessen
Samverkansprocessen
Samverkansprocessen är en modell som syftar till att föra samman det kunskapsbaserade
arbetssättet med grundförutsättningarna för samverkan. Samverkansprocessen kan beskrivas som ett kretslopp med fem steg: initiera samverkan, egna förberedelser, gemensamma förberedelser, genomförande och uppföljning. I processens fem steg kommer arbetet att initieras, planeras, genomföras och följas upp, och sedan startar processen om. De olika stegen är inte exakt avgränsade, och arbetet går inte alltid framåt steg för steg. Ny
information eller nya förhållanden kan innebära att tidigare steg behöver göras om och att processen behöver backa.

Samverkan i brottsförebyggande arbete innebär att parterna tillför sina specifika resurser, kompetenser och kunskaper för att tillsammans minska sannolikheten för brott och reducera brottslighetens skadeverkningar.
Samverkansprocessen kan bidra till att
- kommunikation och kunskapsutbyte blir bättre
- samverkan blir kontinuerlig och hållbar
- arbetet får konkreta mål
- tid och pengar avsätts till verksamheten
- det finns mandat att fatta beslut
- samverkan ger önskat resultat
- samverkan består eller blir en del av ordinarie verksamhet
- parternas investeringar i tid och resurser tas till vara.