Statistiken över uppklarade brott redovisades fram till första halvåret 2014. Den baseras på ett urval av de beslut som polis, åklagare eller annan utredande myndighet har tagit för att av olika skäl avsluta en brottsutredning.
Statistiken över uppklarade brott redovisades fram till första halvåret 2014. Därefter har statistiken över uppklarade brott ersatts av statistiken över handlagda brott.
Statistiken över uppklarade brott baseras på ett urval av de beslut som polis, åklagare eller annan utredande myndighet har tagit för att av olika skäl avsluta en brottsutredning.
Statistiken över uppklarade brott delas in i personuppklarade brott och tekniskt uppklarade brott. Brottsutredningar som avslutats med skäl som varken definieras som personuppklarat eller tekniskt uppklarat definieras som ouppklarade brott och redovisas inte i statistiken.
Statistiken över personuppklarade brott omfattar brott där minst en misstänkt person har lagförts för brottet genom att åtal har väckts, strafföreläggande har utfärdats eller åtalsunderlåtelse har meddelats.
Det är viktigt att komma ihåg att även om en person anses vara skäligen misstänkt efter en avslutad brottsutredning så är det först vid laga kraftvunnen dom eller godkännande av strafföreläggande eller meddelad åtalsunderlåtelse som en person i juridisk mening har konstaterats vara skyldig till brott. Uppgifter om antalet personer som dömts eller på annat sätt lagförts för brott finns i statistiken över lagförda personer.
Statistiken över tekniskt uppklarade brott omfattar brott som fått en annan typ av klarläggande än att en misstänkt person har lagförts för brottet. Exempel på sådana klarlägganden är att man inte kan styrka att ett brott har begåtts, att den misstänkta personen är avliden, att den misstänkta personen är minderårig (under 15 år), att den anmälda gärningen inte bedöms vara ett brott eller att den misstänkte personen är avliden.
De brott som definieras som ouppklarade redovisas inte i statistiken. Bland dem återfinns brott som fortfarande är under utredning samt brott som varken definieras som personuppklarade eller tekniskt uppklarade. Det är brott där utredning har avslutats till exempel för att det saknas spaningsuppslag, att spaningarna inte lett till något resultat eller att utredningen visat att den skäligen misstänkta personen antingen är oskyldig eller att det inte går att styrka att den misstänkta personen begått brottet.
Uppklaringsprocenten redovisar brott som antingen har personuppklarats eller klarats upp tekniskt under ett år i procent av de anmälda brotten under samma år. Det är viktigt att tänka på att de uppklarade brott som ligger till grund för uträkningen, kan gälla brott som anmälts tidigare år.
Statistikrutinerna för uppklarade brott har ändrats vid flera tillfällen, till exempel genom ny insamlingsteknik eller nya redovisningssätt. Även enskilda händelser kan tillfälligt påverka statistiken under vissa år. Dessa förändringar är viktiga att känna till vid jämförelser av de uppklarade brotten över tid.
Enstaka ärenden som omfattar en stor mängd brott kan ge upphov till märkbara förändringar i statistiken över uppklarade brott. I synnerhet när det gäller brottskategorier eller redovisningsområden där nivån vanligtvis är relativt låg.
Enstaka stora ärenden kan skapa problem vid jämförelser över tid och osäkerhet kring huruvida en förändring är generell eller ej. Särskilt uppklaringsprocenten (såväl teknisk som personuppklaringsprocent) påverkas av enskilda större ärenden, i det fall brotten på ett ärende anmäls ett kalenderår, men klaras upp först påföljande år. Effekten blir då en lägre uppklaringsprocent det första året, och en högre uppklaringsprocent det andra året.
Även det nya personuppklaringsmåttet och statistiken över handlagda brott kan påverkas i de fall ett stort antal brott handläggs. Om handläggningen av ett stort ärende till största del leder till direktavskrivning av brotten ger det en lägre personuppklaringsprocent, trots att antalet personuppklarade brott inte behöver ha förändrats. Förekomst av stora ärenden är ovanliga men bör beaktas vid tolkning av statistiken. Nedan följer en sammanställning av stora ärenden som har identifierats de senaste fyra åren och som har påverkan på statistiken över uppklarade brott och handlagda brott.
Nedan följer en sammanställning av olika systemtekniska och lagstiftningsmässiga förändringar sedan 2007, som i olika utsträckning kan ha påverkat statistiken över uppklarade brott och handlagda brott. Dessa förändringar bör beaktas vid tolkning av statistiken. De är redovisade i fallande ordning, med de senaste förändringarna först. Styckena är skrivna så att de kan läsas separat. Den som är intresserad av ett specifikt år kan gå direkt till det relevanta stycket.