Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

Brott och otrygghet på landsbygden

Den här rapporten ger en samlad bild av brottsligheten och de utmaningar som finns på landsbygden. Studiens resultat bygger i huvudsak på anmälningsstatistik, den nationella trygghetsundersökningen (NTU) samt intervjuer med brottsförebyggande samordnare och kommunpoliser i landsbygdskommuner.

Fakta om publikationen

Författare
Sara Jonsson och Ulrika Lindstedt
Övrig information
© Brottsförebyggande rådet 2025
urn:nbn:se:bra-1265
Rapport 2025:10

Pressmeddelande

Få poliser på stora ytor och tystnadkultur försvårar det brottsförebyggande arbetet på landsbygden

På landsbygden är brottsligheten generellt lägre än i städerna. Men få poliser på stora geografiska ytor, tystnadskultur och sämre samhällsservice kan innebära utmaningar för det brottsförebyggande arbetet. Det visar en ny rapport från Brå.

Nästan alla typer av brott är mindre vanliga på landsbygden än i städerna, både sett till antal anmälda brott och självrapporterad utsatthet för brott. Några undantag är trafikbrott, stölder av fordon och utrustning från lantbruk och jakt- och miljöbrott. Det finns dock tecken på att skillnaderna mellan brottsligheten i stad och land kommer att minska. Organiserad brottslighet har länge betraktats som ett storstadsproblem, men idag finns den också i mindre orter och på landsbygden. De kriminella nätverkens rekrytering av barn och unga sker också oftare på sociala medier, vilket gör brottsligheten mer oberoende av en fysisk plats.

– Även om brottsligheten på en övergripande nivå är lägre så visar vår analys att det finns utmaningar i det brottsförebyggande arbetet också på landsbygden. De stora geografiska ytorna och långa landsgränserna med många obevakade övergångar är två sådana utmaningar, säger Sara Jonsson, utredare på Brå.

Samtidigt är det förhållandevis få poliser som arbetar i landsbygdskommunernas lokalpolisområden. Det gör att det kan vara svårt för polisen i landsbygdskommuner att vara närvarande och synlig, särskilt utanför tätorterna. Det är också svårt att rekrytera och behålla poliser på många mindre orter.

– Synlighet är viktigt för att bibehålla ett högt förtroende för polisen. Mobila poliskontor, polis i beredskap nattetid och polispatruller stationerade utanför de större tätorterna är åtgärder som skulle kunna öka polisens närvaro på landsbygden, säger Sara Jonsson.

På landsbygden finns ofta en större samhörighet mellan invånarna jämfört med i städerna. Det är enkelt att veta till vem man ska vända sig till för att få hjälp med något. Men närheten kan även leda till att man inte vill lägga sig i, eller agera på, angelägenheter som berör någon man har en personlig relation till.

– När ”alla känner alla” kan det uppstå en tystnadskultur som gör att tröskeln blir högre för att anmäla ett brott. Det här är ett problem som måste angripas från flera håll. Bland annat behöver man bryta föreställningen om att vissa handlingar inte är brottsliga på landsbygden, och brottsoffer behöver få den hjälp och det stöd de behöver för att våga anmäla, säger Ulrika Lindstedt, utredare på Brå.

Samhällsservicen har försämrats på många orter vilket kan leda till minskad tillit till samhället, och därmed även rättsväsendet.

Kontakt

Sara Jonsson

Utredare, Brå.

E-post: sara.jonsson@bra.se

Telefon: 08-518 32 407

Ulrika Lindstedt

Utredare, Brå.

E-post: ulrika.lindstedt@bra.se

Telefon: 08-527 58 505

Sammanfattning

Lägre brottslighet och större trygghet

Analysen visar, liksom tidigare studier på området, att brottsligheten på en övergripande nivå är lägre på landsbygden. Det gäller såväl den anmälda brottsligheten som självrapporterad utsatthet för brott. Personer som bor i landsbygdskommuner är också tryggare än i andra typer av kommuner. Brottsutvecklingen följer i stort sett samma mönster som i andra delar av landet.

Enligt den nationella trygghetsundersökningen finns det inga skillnader mellan olika kommungrupper när det gäller medborgarnas erfarenheter av polisen men undersökningen visar på ett marginellt lägre förtroende för rättsväsendet i landsbygdskommunerna. Flera intervjupersoner menar dock att förtroendet för polisen, liksom myndigheter över lag, är lägre i vissa mycket glest befolkade delar av landsbygden.

Särskilda utmaningar i det brottsförebyggande arbetet

Det finns särskilda förhållanden på landsbygden som direkt eller indirekt påverkar brottsligheten och skapar utmaningar i arbetet med att förebygga och förhindra brott.

Svagare ekonomi och svårigheter med kompetensförsörjningen

Många kommuner på landsbygden har en minskande och åldrande befolkning, vilket leder till lägre skatteintäkter och svagare ekonomi. Förutsättningarna för kommersiell service på landsbygden försämras av glesheten och den minskande befolkningen. När samhällsservicen successivt avvecklas kan tilliten till samhället påverkas negativt, och därmed också förtroendet för rättsväsendet.

I våra intervjuer framkommer att det kan vara svårt att hitta rätt kompetens till kommunala verksamheter och att rekrytera och behålla kommunpoliser i landsbygdskommuner. Svårigheterna med kompetensförsörjning på landsbygden hänger i hög grad samman med den demografiska situationen, som bidrar till ett lägre utbud av kvalificerad arbetskraft. Det är viktigt att både kommuner och Polismyndigheten försöker hitta sätt att rekrytera och behålla personal över längre tid.

De brottsförebyggande samordnarna i landsbygdskommunerna har ofta många olika ansvarsområden och lägger endast en liten del av sin arbetstid på brottsförebyggande arbete. Att samtidigt ha ansvar för många olika uppdrag försvårar för dem att prioritera det brottsförebyggande arbetet. Ett sätt för kommunerna att använda resurserna mer effektivt är att samverka med andra kommuner, exempelvis genom att göra gemensamma kartläggningar och använda varandras kompetens på olika områden. Det är viktigt att landsbygdskommunerna har tillräcklig kompetens om bland annat tillståndsgivning, tillsyn och kontroll.

Få poliser på stora geografiska ytor

Landsbygdskommunerna är ofta stora till ytan, samtidigt som förhållande-vis få poliser arbetar i landsbygdskommunernas lokalpolisområden. Nära 40 procent av landsbygdskommunerna gränsar mot antingen Norge eller Finland. Det medför särskilda utmaningar i det brottsförebyggande arbetet i och med att de behöver hantera gränsöverskridande brottslighet.

Det kan vara svårt för polisen i landsbygdskommuner att vara närvarande och synlig, särskilt utanför tätorterna. Synlighet är viktigt för att bibehålla ett högt förtroende. Mobila poliskontor, polis i beredskap nattetid och polispatruller stationerade utanför de större tätorterna är åtgärder som kan öka polisens närvaro. Polismyndigheten behöver på olika sätt säkerställa att det finns poliser som kan arbeta på landsbygden. Här kan de distans- och deltidsutbildningar som särskilt syftar till att rekrytera poliser till glesbygd vara en möjlig väg framåt.

Samhörighet men också tystnadskultur

En majoritet av dem vi har intervjuat tar upp att den starkare samhörigheten och sociala kontrollen på landsbygden för med sig både för- och nackdelar för det brottsförebyggande arbetet.

Kontakt- och beslutsvägarna är kortare i den kommunala förvaltningen. Den stora personkännedomen ökar förutsättningarna för att man ska stötta varandra, känna en samhörighet och lita på varandra. Det är enkelt att veta vem man ska vända sig till för att få hjälp med något. Men närheten kan även leda till att man inte vill lägga sig i, eller agera på, angelägenheter som berör någon man har en personlig relation till.

Det finns en tystnadskultur i delar av landsbygden som påverkar anmälningsbenägenheten negativt. Tystnadskulturen kan bero på att man känner gärningspersonen, men även på att vissa typer av brott har normaliserats, eller att förtroendet för rättsväsendet är lågt. Polis-myndigheten och landsbygdskommuner behöver därför fortsatt arbeta aktivt för att motverka tystnadskultur. Det handlar bland annat om att stärka förtroendet för polisen, bryta föreställningen om att vissa brottsliga handlingar är tillåtna på landsbygden, och att se till att brottsoffer får den hjälp och det stöd de behöver för att våga anmäla.

Vissa brottstyper utmärker sig på landsbygden

Även om brottsligheten på en övergripande nivå är lägre så finns det, på grund av ovan beskrivna utmaningar, brottstyper som på olika sätt utmärker sig på landsbygden. Miljö- och jaktbrott är två sådana exempel, stölder som drabbar lantbruk ett annat. Organiserad brottslighet har blivit en större utmaning för landsbygdskommunerna då den sprider sig allt mer utanför de större städerna. En särskild utmaning för landsbygdskommunerna är också den samiska befolkningens utsatthet. Hat mot samer förekommer i flera miljöer och kontexter. Samer inom rennäringen är särskilt drabbade.

Det är viktigt att landsbygdskommunerna utgår från lokala brottsproblem och lokala förutsättningar i sina kartläggningar och analyser av brottsligheten i kommunen. Brå och länsstyrelserna bör kunna stödja dem i det arbetet.

Trafikbrott

Den enda övergripande brottskategori där antalet anmälda brott i förhållande till befolkningsmängd är fler på landsbygden är trafikbrott. Det beror sannolikt till stor del på att det finns mer utrymme för polisen på landsbygden att arbeta med trafikövervakning. Men bilberoendet är också större på landsbygden, och flera landsbygdskommuner har mycket turism under delar av året, vilket ökar mängden trafik. En majoritet av våra intervjupersoner tar även upp att deras kommun har eller har haft problem kopplade till motorburen ungdom, speciellt A-traktorer.

Stölder

Landsbygdskommuner drabbas i högre grad av stölder av vissa sorters fordon, utrustning, diesel och av inbrott i fritidshus. Det är ofta internationella brottsnätverk som ligger bakom stölderna. Nätverken är mycket mobila och kan verka ostört över stora ytor där de lättare kan undgå upptäckt. Stölderna får stora konsekvenser för både näringsidkare och privatpersoner.
Våld i nära relation

Brott i nära relation är, enligt statistiken, inte vanligare på landsbygden. Men de långa avstånden kan bidra till att konsekvenserna blir svårare och förutsättningarna för att förebygga brott sämre. Att anmäla brott och få hjälp kan vara svårt när närmaste polisstation, vårdcentral, socialtjänst eller kvinnojour ligger timmar bort. Avstånden gör också att det kan ta lång tid för polisen att komma vid ett pågående övergrepp.

Jakt- och miljöbrott

Jakt utgör en viktig del av livet på landsbygden men inställningen till jakt och synen på jaktbrott skiljer sig åt. Det kan finnas en ovilja eller rädsla att prata om hur jakten bedrivs. Det kan också vara svårt att anmäla ett jaktbrott när alla känner varandra.

Miljöbrottslighet, som exempelvis illegal avfallshantering, är en brottskategori som gynnas av stora ytor. Många miljöbrott upptäcks troligen aldrig, och risken för upptäck är än mindre på landsbygden där avstånden är långa och bebyggelsen gles.

Organiserad brottslighet

Organiserad brottslighet har länge betraktats som ett storstadsproblem, men i dag finns den också i mindre städer, tätorter och i landsbygdskommuner. I våra intervjuer beskriver en majoritet av intervjupersonerna att organiserad brottslighet har blivit mer framträdande i deras kommuner. Rekrytering av unga förekommer överallt, även i landsbygdskommunerna. Med den gröna omställningen och etableringen av nya industrier som pågår i många landsbygdskommuner ökar risken att utsättas för organiserad brottslighet. I intervjuerna framkommer att brister i det brottsförebyggande arbetet i landsbygdskommuner kan göra det lättare för kriminella nätverk att etablera sig.

Brottslighet med koppling till djurrättsaktivism

Brottslighet med koppling till djurrättsaktivism är inte specifikt ett landsbygdsproblem. Antalet anmälningar kopplade till djurrättsaktivism har, efter en kraftig ökning mellan 2016 och 2019, minskat till en låg nivå. Anmälningarna handlar främst om otillåten uppsättning av klistermärken och affischer eller klotter med syfte att föra fram budskap om att bli vegan, eller att jakttorn sågas ned eller på annat sätt skadas. Men det förekommer också olaga hot, ofredande och hemfridsbrott.

Även om antalet djurrättsaktivistrelaterade brott idag ligger på en låg nivå så behöver kommunerna fortsatt bevaka eventuell uppkomst av våldsbejakande djurrättsaktivism. Särskild uppmärksamhet bör riktas mot risken för polarisering mellan å ena sidan djurrättsaktivister och å andra sidan jägare och djurhållare, eller om länsstyrelsepersonal riskerar att bli utsatt för hot.

Brås bedömningar

Utgå från lokala problem och förutsättningar

Landsbygdskommuner behöver i högre grad undersöka vilka särskilda förhållanden som påverkar brottsligheten i just deras kommun. Här kan Brå och länsstyrelserna undersöka hur de kan underlätta för landsbygdskommunerna att kartlägga deras specifika brottsproblem.

Sträva efter en god täckning av poliser trots stora ytor

Det finns arbetssätt som kan ha potential att öka den polisiära närvaron på landsbygden, exempelvis att inrätta mobila poliskontor och polis i beredskap nattetid samt att stationera polispatruller utanför de större tätorterna. Det är viktigt att organisera resurserna på ett sätt som skapar så goda förutsättningar för polisen som möjligt att arbeta på landsbygden.

Samverkan är ett sätt att använda resurserna mer effektivt

Samverkan inom polisen, samt samverkan mellan polis och kommun kan vara ett sätt att använda tillgängliga resurser mer effektivt. Många upplever att landsbygdskommunerna missgynnas av att den ekonomiska kompensationen från staten sker enligt finansieringsprincipen som är baserad på invånarantal. Regeringen bör överväga om utformningen av bidraget behöver ses över.

Stärk och behåll kompetensen i landsbygdskommuner

Den distans- och deltidsutbildning till polis som startade i januari 2024 är ett sätt locka poliser till svårrekryterade orter. En utvärdering av utbildningen behöver göras för att se om den lett till önskat resultat. Det är också viktigt att skapa förutsättningar för att personal inom den kommunala förvaltningen har den kunskap som krävs för att arbeta effektivt med att förebygga brott

Förhindra att organiserad brottslighet får fäste

Landsbygdskommunerna behöver säkerställa att de har tillräcklig kompetens om hur den kriminella ekonomin fungerar. Tillsyn och kontroll av verksamheter där det finns risk att kriminella nätverk etablerar sig och begår brott behöver prioriteras. Kommunerna och polisen behöver arbeta aktivt tillsammans med skola, socialtjänst och civilsamhället för att förebygga rekrytering av barn och unga till kriminella nätverk.

Därutöver bedömer Brå att regeringen och Polismyndigheten kan behöva se över om det går att underlätta mer löpande samarbete över gränserna för att bekämpa gränsöverskridande brottslighet.

Motverka tystnadskultur

Problemet med tystnadskultur behöver angripas från flera håll. Bland annat behöver förtroendet för polisen stärkas och föreställningen om att vissa handlingar inte är brottsliga brytas. Brottsoffer behöver få hjälp och stöd för att våga anmäla.

Tystnadskulturen påverkar anmälningsbenägenheten och kommunernas förutsättningar att ta fram en rättvisande lägesbild över brottsligheten. Det är därför viktigt att kommunerna kompletterar lägesbilderna med annan information och vid behov för ett resonemang kring tystnadskulturens påverkan på lägesbildens resultat.

Tystnadskultur finns även bland yrkesverksamma på landsbygden i form av självcensur. Ett sätt att undvika detta kan vara att handläggare från en grannkommun utföra tillsyn i särskilt känsliga ärenden.

Fortsätt att bevaka djurrättsaktivismen

Idag är djurrättsaktivistrelaterad brottslighet ovanlig, men det är viktigt att fortsatt bevaka området och upprätthålla lokala samverkansstrukturer för brottsprevention, samt polisiära resurser för att hantera uppkomna ärenden. Det kan räcka med en eller ett fåtal aktivt våldsbejakande djurrättsaktivister för att fenomenet ska återuppstå.

Om rapporten

Brå har på uppdrag av regeringen kartlagt brottslighet och otrygghet på landsbygden. I uppdraget har ingått att belysa hur brottsligheten konkret kan ta sig uttryck och hur otryggheten påverkar personer på landsbygden. Brå har också analyserat förekomsten av brott begångna av djurrättsaktivister. Studien baseras i huvudsak på anmälningsstatistik, den nationella trygghetsundersökningen samt intervjuer med kommunpoliser och brottsförebyggande samordnare i landsbygdskommuner och experter.

Tips på andra rapporter

Våldsbejakande djurrättsaktivism

Den här rapporten utgörs av en litteratur- och intervjustudie genomförd av Center mot våldsbejakande extremism (CVE) på temat våldsbejakande djurrättsaktivism. Syftet är att tillhandahålla en uppdaterad och fördjupad bild av våldsbejakande djurrättsaktivism i Sverige i dag.