Att förebygga brott och problembeteenden i skolan
Idéskrift 19. Presentation och analys av tre lokala projekt
Den här idéskriften visar hur skolor kan arbeta för att förebygga våld och missbruk bland elever samt få fler elever att vittna och anmäla brott. En metod som beskrivs är att identifiera särskilt brottsutsatta platser, så kallade hot spots och göra konkreta insatser på dem för att minska problem.
Relaterat material

Fakta om publikationen
- Författare
- Övrig information
- © Brottsförebyggande rådet 2012
- urn:nbn:se:bra-428
Om rapporten
I skriften presenteras och analyseras tre lokala skolprojekt med brottsförebyggande inriktning. Projekten har genomförts i samarbete med bland andra polisen och socialtjänsten. Skriften visar att skolor med fördel kan söka samverkan med andra professioner, som kan tillföra nya angreppssätt och metoder för att minska brott och problembeteenden i skolan.
I skriften framhålls vikten av ett problemorienterat arbetssätt, som bygger på noggranna kartläggningar och uppföljningar av resultat. Resultaten visar att skolor kan minska våld genom att identifiera särskilt utsatta platser, så kallade hot spots. Flest brott sker i elevskåphallar och utanför klassrum — platser där många elever möts och vuxennärvaron ofta är låg. Skriften beskriver också vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra i projekten och ger tips till den som vill gå vidare. Syftet är att erfarenheterna ska komma framtida skolprojekt till del och möjliggöra för goda resultat.
Skriften vänder sig till beslutsfattare med ansvar för brottsförebyggande frågor inom kommunala verksamheter såsom skola och socialtjänst samt till polisen och lokala brottsförebyggande råd.
Publikationen