All brottslighet sker lokalt och behöver förebyggas lokalt. Samtidigt är det viktigt att även regionala och nationella aktörer bidrar i arbetet med att motverka brott. Vilket brottsförebyggande arbete bedrivs av lokala, regionala och nationella aktörer idag? Hur ser förutsättningarna ut för arbetet och vad behöver göras framöver?
Brå har i uppdrag av regeringen att årligen sammanställa en aktuell beskrivning av nuläge och utvecklingsbehov för det brottsförebyggande arbetet i Sverige på lokal, regional och nationell nivå. I denna rapport beskrivs det brottsförebyggande arbetet under 2022, utifrån vad som framkommit i enkätundersökningar, intervjuer och dokumentstudier som Brå genomfört, samt även i möten och dialoger med lokala, regionala och nationella brottsförebyggare runt om i landet. Rapporten riktar sig till både beslutsfattare och tjänstepersoner som arbetar med brottsförebyggande frågor.
I denna rapport läggs särskild tonvikt på att beskriva hur kommuners brottsförebyggande arbete är strukturerat samt hur förutsättningarna ser ut för de kommunala tjänstepersoner som arbetar med brottsförebyggande frågor. Bakgrunden till detta är att regeringen under 2022 överlämnade en proposition till riksdagen som föreslår en lag som reglerar kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Lagen föreslås träda i kraft under 2023.
De senaste åren har präglats av en ambitionshöjning för svenskt brottsförebyggande arbete. Det nationella brottsförebyggande programmet Tillsammans mot brott (Regeringens skrivelse 2016/17:126) presenterades 2017 och har följts av utökade uppdrag inom det brottsförebyggande området för bland annat Brå och Länsstyrelsen. Under 2022 har ytterligare steg tagits genom framtagandet av en brottsförebyggande strategi inom Polismyndigheten samt uppdrag till Brå och andra myndigheter om förberedelser inför en kommande lagstiftning kring kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Förhoppningen är att den kommande lagstiftningen i sig kan driva på de lokala beslutsfattarna att förbättra de kommunala brottsförebyggarnas förutsättningar.
Med dessa ambitionshöjningar följer en naturlig förväntan på att det brottsförebyggande arbetet ska utvecklas mot ett mer aktivt och utbrett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete på lokal, regional och nationell nivå. Den utvecklingen behövs för att minska brottsligheten och öka tryggheten – ett angeläget mål för hela samhället. I ljuset av den rådande samhällsutvecklingen är det Brås bedömning att det är angeläget att positionerna i det brottsförebyggande arbetet flyttas fram på samtliga nivåer.
Det är därmed viktigt att adressera att det lokala brottsförebyggande arbetet i stort sett inte utvecklats mot ett mer kunskapsbaserat arbetssätt sedan 2017, och att en relativt stor andel kommuner har ett stort arbete framför sig för att nå upp till den kommande lagstiftningens krav under det kommande året. Detta behöver bland annat ske genom att förutsättningarna för de tjänstepersoner som arbetar med brottsförebyggande frågor i kommunerna förbättras. Det är Brås rekommendation att beslutsfattare i alla kommuner ser över förutsättningarna för de tjänstepersoner som arbetar med brottsförebyggande frågor och säkerställer att dessa är tillräckliga för att bedriva ett kvalitativt arbete. Inte bara för att möta den kommande lagstiftningens krav, utan också för att minska de konsekvenser som brottslighet och otrygghet innebär.
Under 2023 är det också angeläget att nationella och regionala aktörer i ökad utsträckning erbjuder kommunerna ett mer praktiknära och anpassat stöd. Länsstyrelsen bör också utveckla stödet till kommunerna så att de i ökad utsträckning bidrar till att främja kommunöverskridande samarbeten på det brottsförebyggande området. Stödet under 2023 bör också särskilt omfatta insatser som handlar om hur kommuner och lokalpolisområden kan involvera fler aktörer och perspektiv i det lokala arbetet för att öka arbetets träffsäkerhet. Det är exempelvis viktigt att de lokala aktörernas samverkan med regionerna stärks. Regionerna har uppgifter inom bland annat kollektivtrafik, hälso- och sjukvård och i vissa fall regional fysisk planering, och de både påverkas av och har möjlighet att påverka de förhållanden som bidrar till uppkomsten av brott och otrygghet.
Det är också angeläget att den samverkan och det utbyte av stöd som sker mellan kommuner och lokalpolisområden fortsätter, eftersom det kunskapsbaserade arbetet är betydligt mer väletablerat i lokalpolisområdena, precis som under tidigare år. Här finns dock en möjlig utmaning för Polismyndigheten, eftersom den nyligen framtagna brottsförebyggande strategin implementeras parallellt med den kommande lagstiftningen. Det kan påverka Polismyndighetens möjligheter att avsätta tid för att stödja kommunernas arbete.
Att ge aktörer ett tydligt uppdrag kan vara ett effektivt sätt att främja utvecklingen inom ett område där utveckling är önskvärd och angelägen. Genom att lagstifta om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete avser regeringen främja att arbetet i ökad utsträckning genomförs och utvecklas, genom ett tydligt uppdrag till kommunerna. Brå bedömer att det finns anledning att se över om tydligare uppdrag inom det brottsförebyggande området även behöver tas fram för fler aktörer på nationell nivå, eftersom många myndigheter har potential att bidra mer till utvecklingen av det brottsförebyggande arbetet.
Precis som Brå lyft fram i förra årets rapport behöver en utveckling mot ett bredare nationellt deltagande i det brottsförebyggande arbetet också följas av förstärkt nationell samordning. Det behövs för att säkerställa samsynen kring hur det brottsförebyggande arbetet ska bedrivas.
Författare: Sara Afi fi och Ida Larsson
© Brottsförebyggande rådet 2024
ISBN 9789188599605
urn:nbn:se:bra-1034