Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

Jobba hos oss

Möt våra medarbetare

Här har vi samlat medarbetarintervjuer för att ge en inblick i hur det är att arbeta på Brå.

Sara Afifi, utredare på enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete

Foto: Brå

Sara Afifi, utredare, enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete

Vad är din bakgrund?

Jag har en Politices kandidatexamen och har också både ledarskaps- och projektledarutbildning i bagaget. Innan jag började arbeta på Brå har jag arbetat i olika utredarroller i staten under 7 års tid.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Jag ville bidra i statens arbete inom det brottsförebyggande området och lockades också av att få ansvara för större projekt. Att arbetsuppgifterna innebar utvecklingsarbete lockade också.

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Framförallt så projektleder jag arbetet med Brås årliga rapport om brottsförebyggande arbete. I arbetet med rapporten arbetar jag och min projektgrupp bland annat med att samla in underlag från representanter i kommuner och inom olika myndigheter som Polismyndigheten och Länsstyrelsen. Utöver att redovisa resultat till regeringen används resultaten också som ett viktigt underlag i enhetens arbete med att utveckla och anpassa stödet till kommuner och andra brottsförebyggande aktörer.

Sara Afifi vid skrivbord

Sara Afifi, utredare på enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete. Foto: Brå

Vad är roligast med ditt arbete?

Att få möjlighet att utveckla det befintliga arbetet vidare. I och med den kommande lagstiftningen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete fanns behov av att justera och spetsa till uppföljningsarbetet inför Brås kommande uppdrag om att följa upp implementeringen av den nya lagen. Det är spännande och kul att få vara med på en sådan utvecklingsresa och jag känner att jag har stor nytta av tidigare arbetslivserfarenhet, vilket är roligt.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i din yrkesroll?

Som projektledare tycker jag att det är viktigt att ha bra balans mellan planering och flexibilitet; en tydlig planering där syfte, mål och ansvarsfördelning kommunicerats till alla projektmedlemmar lägger grunden för hög effektivitet och motivation, men lika viktigt är det att vara flexibel och lyhörd och vara beredd på att justera och anpassa sin planering kontinuerligt. Som utredare är det viktigt att vara metodisk, analytisk och objektiv.

Elias Lomfors Carlberg, handläggare, Center mot våldsbejakande extremism (CVE)

Foto: Sanna Johannesson

Elias Lomfors Carlberg, handläggare, CVE

Skulle du kunna berätta om din bakgrund?

Jag har tidigare jobbat inom civilsamhället. Primärt med trossamfund och religiös utövning. Både för unga med olika religiösa, kulturella, socioekonomiska bakgrunder samt med trossamfundens företrädare och nationella ledare.

Jag är utbildad religionsvetare med examen från Lunds universitet, har också en utbildning i journalistik från Poppius samt läst en hel del statsvetenskap på Försvarshögskolan.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Jag sökte mig till Brå och CVE (Center mot våldsbejakande extremism) för att jag såg att min arbetslivserfarenhet och kunskap är värdefull och kunde komma väl till pass för arbetsplatsen. Jag tycker också om utmaningen av att vara med i ett projekt från start och tänkte att min profil kändes rätt.

Kan du berätta om centret och vad ni arbetar med?

CVE arbetar med att stärka och utveckla det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism. Vi syftar ytterst till att förebygga ideologiskt motiverad brottslighet och terrorism. CVE utvecklar det kunskapsbaserade och sektorövergripande arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism på nationell, regional och lokal nivå.

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Jag arbetar primärt med rådgivning och behovsanpassat stöd inom ramen för centrets mobila stödteam. Är också en del av samordningsdelen där vi arbetar och samlar olika aktörer som arbetar mot våldsbejakande extremism. Jag arbetar också med CVE:s omvärldsbevakning som publiceras varje vecka.

Elias Lomfors Carlberg, CVE och Charlotta Gustafsson, Uba diskuterar och tittar på en bärbar dator. Foto: Brå

Elias Lomfors Carlberg, CVE och Charlotta Gustafsson, Uba. Foto: Brå

Vad är roligast med ditt arbete?

Det jag gillar med mitt arbete är att få ge rådgivning och stöd till kommuner, myndigheter och andra aktörer som i sin verksamhet hanterar frågor om förebyggande av våldsbejakande extremism.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i din yrkesroll?

Jag tror att egenskaper som att vara lyhörd och våga ta sig an utmaningar är viktiga egenskaper. Men också att förstå kommuners och myndigheters ansvar och identifiera vem som gör vad. Vid rådgivning skulle jag säga att de egenskaperna är viktiga för att hitta lösningar och ge kommunen rätt stöd.

Skulle du kunna berätta om något projekt som du arbetat med?

Extra stolt är jag över att få arbeta med CVE:s omvärldsbevakning. Projektet startade som en intern produkt som senare utvecklades till en tjänst, likt ett nyhetsbrev, som publiceras varje vecka tillgängligt för alla. Kontentan är fortfarande den samma dock, varje vecka samlar vi händelser som har koppling till ideologiskt motiverad brottslighet.

Sara Jonsson, utredare, enheten för utvärdering och polisforskning (Upo)

Foto: Brå

Sara Jonsson, utredare, enheten för utvärdering och polisforskning

Vad är din utbildningsbakgrund?

Jag har en masterexamen i psykologi och har under min utbildning även läst kurser i sociologi, juridik och kriminologi. Direkt efter mina studier arbetade jag som forskningsassistent inom området psykofysik och perception. Innan jag började på Brå arbetade jag som civil utredare på polisen.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Jag har alltid varit intresserad av frågor som rör brott och kriminalitet. Vi gjorde ett studiebesök på Brå under min studietid och sedan dess har jag tyckt att Brå verkade vara en spännande arbetsplats som undersöker många viktiga frågor. När jag sedan såg att de sökte utredare tog jag chansen.

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Vi jobbar ofta med ett projekt från start till mål, vilket innebär att mina arbetsuppgifter är väldigt varierade beroende på var i projektet vi befinner oss. Det kan handla om allt ifrån att planera vilka metoder vi ska använda i ett nytt projekt, datainsamling i form av att genomföra intervjuer eller enkätundersökningar eller att bearbeta statistik. Sedan skriver vi en rapport där vi presenterar det vi har kommit fram till.

Vad är roligast med ditt arbete?

Att jag hela tiden får möjlighet att utvecklas och lära mig nya saker. I våra projekt får vi verkligen tid att grotta ner oss i en viss fråga, det är jätteroligt.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i din yrkesroll?

För att vara en bra utredare tror jag att det är det viktigt att man är nyfiken, analytisk och uthållig.

Något projekt du arbetat med som du vill berätta om?

Mitt senaste projekt var en kartläggning av ungdomsrån där vi bland annat tittade på hur utvecklingen av ungdomsrånen sett ut över tid, på vilka platser rånen sker, vilka som misstänks och vilka som utsatts och vad som karaktäriserar rånen.

Luis Antonio Galaz Miranda, lösningsarkitekt, IT

Foto: Brå

Luis Antonio Galaz Miranda, lösningsarkitekt, IT

Vad är din bakgrund?

Jag är ingenjör med kompetens inom programvaruutveckling och IT-arkitektur, med fokus på Java-teknologier såsom MicroProfile, Quarkus och Java EE/Jakarta EE. Som certifierad Scrum Master, IT-arkitekt och Lead Developer har jag haft nöjet att leda och utveckla mjukvaruprojekt för olika myndigheter och organisationer. För närvarande arbetar jag som lösningsarkitekt vid Brottsförebyggande rådet, där jag även representerar myndigheten i Expertgruppen för arkitekturstyrning och förvaltningsgruppen för lösningsarkitektur inom myndighetssamverkan för rättsväsendets digitalisering.

Kan du berätta om din enhet och vad ni arbetar med?

Vi på IT-enheten på Brå har i uppgift att se till att alla våra IT-system fungerar som de ska. Det innebär att vi arbetar med att utveckla och förbättra våra tekniska plattformar så att de möjliggör en smidig hantering av all data och information som rör Brås verksamhet. Vi jobbar också med att integrera våra system med andra myndigheter inom rättsväsendet så att vi tillsammans kan arbeta mot ett tryggare och säkrare Sverige.

Just nu håller vi på att genomföra en hel del förändringar på IT-enheten för att möta de nya utmaningar som digitaliseringen innebär. Vi arbetar hårt för att hitta nya tekniska lösningar som gör vår verksamhet mer effektiv och användarvänlig. Det är en spännande tid, men också en utmaning att bygga upp en organisation som kan hantera dessa utmaningar på bästa sätt.

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Som lösningsarkitekt är mina huvudsakliga arbetsuppgifter att utforma målarkitekturen och utveckla en roadmap för våra system. I samarbete med verksamhetsarkitekten och infrastrukturarkitekten säkerställer vi att vi har en hållbar arkitektur som täcker myndighetens behov. Som hands-on lösningsarkitekt bidrar jag även i komplexa fall med utveckling, särskilt inom Java EE eller Jakarta EE. Min roll innebär också att samverka med både verksamheten och IT samt med olika externa aktörer.

Vad är roligast med ditt arbete?

Det roligaste med mitt jobb är att jag får hitta nya sätt att lösa tekniska problem och dela mina kunskaper med teamet. Jag älskar att vara kreativ och innovativ samtidigt som jag säkerställer att IT-lösningarna är hållbara och uppfyller kvalitetsstandarder. Det är också roligt att se till att vi arbetar mot samma mål. Jag känner även att jag bidrar till att göra en positiv skillnad i samhället.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i din yrkesroll?

Några av de viktigaste egenskaperna för rollen som lösningsarkitekt är god kommunikationsförmåga, öppenhet för nya idéer, tålamod, flexibilitet och analytisk förmåga. Man bör även ha ett intresse för teknik och problemlösning samt vara villig att lära sig nya teknologier och verktyg för att hålla sig à jour. Det är även viktigt att ha ledarskapsförmåga och att vara en lagspelare, så att teamet tillsammans arbetar mot gemensamma mål samtidigt som vi levererar högkvalitativa lösningar.

Något projekt du arbetat med som du vill berätta om?

Just nu arbetar jag på ett projekt som handlar om att förbättra integrationen och informationsutbytet mellan olika myndigheter inom rättsväsendet. Vi designar och utvecklar nya delsystem samtidigt som vi anpassar befintliga system för att hantera både gamla och nya informationsutbyten. Även om projektet är utmanande är det roligt att se hur informationsutbytet mellan myndigheterna förbättras.

Karolina Hurve, utredare, enheten för forskning om ekonomisk och organiserad brottslighet (EkoOrg)

Foto: Brå

Karolina Hurve, utredare, enheten för forskning om ekonomisk och organiserad brottslighet

Skulle du kunna berätta om din bakgrund?

Jag är statsvetare i grunden och har arbetat på Brå sedan 2015. Jag har tidigare arbetat med bland annat medieanalys på ett medieanalysföretag och med affärsutveckling på ett konsultföretag. Den gemensamma nämnaren i mitt yrkesliv är att jag alltid har arbetat med analys och rapportskrivande i någon form.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Jag sökte mig till Brå främst på grund av de frågor vi arbetar med på den här myndigheten. Jag är mycket samhällsintresserad och att få arbeta med forskning om ekonomisk och organiserad brottslighet var något som intresserade mig.

Kan du berätta om din enhet och vad ni arbetar med?

Jag arbetar på enheten för forskning om ekonomisk och organiserad brottslighet (EkoOrg). Enheten har publicerat studier inom en rad olika områden, exempelvis med fokus på otillåten påverkan, välfärdsbrott, penningtvättsbrott samt narkotikamarknader.

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Min huvuduppgift som utredare är att skriva rapporter. Det kan antingen handla om regeringsuppdrag eller om projekt som har initierats av Brå. Arbetet med att ta fram en rapport innehåller många olika delar, där insamling av data utgör en stor del. Det kan handla om både om kvalitativ information, vanligtvis i form av intervjuer, och kvantitativ information i form av statistik av olika slag. Att bearbeta den information som har samlats in är en annan stor uppgift, liksom att sammanställa allt till en rapport.

Våra projekt brukar pågå mellan ett till två år. När studien har publicerats föreläser vi vanligtvis om resultaten, främst för rapportens primära målgrupper. Vilka målgrupperna är beror på vilket område vi har studerat i den aktuella rapporten. Att föreläsa om vår forskning utgör därmed en annan stor del av mitt arbete.

Förutom att skriva rapporter sitter jag även med i en extern arbetsgrupp mot penningtvätt och finansiering av terrorism. I arbetsgruppen ingår 17 myndigheter som varje år gemensamt tar fram en nationell riskbedömning. Varje riskbedömning utgår från ett specifikt tema kopplat till penningtvätt och terrorfinansiering. Det är inte ovanligt att anställda på Brås forskningsenheter deltar i ett flertal arbetsgrupper samtidigt.

Vad är roligast med ditt arbete?

Det roligaste med mitt arbete är att jag får arbeta med frågor jag tycker är viktiga samt att arbetsuppgifterna är så varierade. Det är också positivt att jag får möjlighet att träffa och samarbeta med personer utanför Brå i olika konstellationer, exempelvis i samband med olika arbetsgrupper och utredningar.

Finns det några egenskaper du tror är bra att ha i din yrkesroll?

Egenskaper som kan vara bra för att trivas i den här yrkesrollen är att vara nyfiken och intresserad av frågor som rör just brottsförebyggande arbete, och i mitt fall ekonomisk och organiserad brottslighet. Detta eftersom ämnena i studierna ofta varierar och att man därför bör tycka att det är utvecklande att ta till sig ny kunskap samt att dela med sig av den till andra.

Skulle du kunna berätta om något projekt som du arbetat med?

Mitt första projekt på Brå var en studie om otillåten påverkan mot myndighetspersoner. Rapporten publicerades 2016 och inkluderade 13 myndigheter och 2 arbetslöshetskassor. Det var med andra ord ett stort projekt där vi bland annat intervjuade 140 personer samt genomförde en stor enkätundersökning som resulterade i över 45 000 svar från anställda på de olika organisationerna. Det som är roligt med den studien är att vi fortsatt får förfrågningar från olika myndigheter och organisationer som vill att vi ska föreläsa för dem om resultaten från rapporten. Det innebär att kunskap från vår forskning kan spridas under en längre period, och inte enbart i samband med att en rapport publiceras.

Maria Molin, utredare, enheten för statistiska undersökningar (Esu)

Foto: Brå

Maria Molin, utredare, enheten för statistiska undersökningar

Skulle du kunna berätta om din bakgrund?

När det gäller utbildning så har jag studerat kriminologi och statistik. Innan jag började arbeta på Brå så arbetade jag på Försäkringskassan, och har dessförinnan arbetat inom polisen.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Jag tyckte att det verkade vara en mycket givande arbetsplats, och eftersom jag hade studerat kriminologi och statistik så kändes Brå som den perfekta platsen för mig, eftersom jag där får möjlighet att arbeta med bägge delarna.

Kan du berätta om din enhet och vad ni arbetar med?

På enheten för statistiska undersökningar arbetar vi i huvudsak med statistik som bygger på surveyundersökningar och på annan särskild datainsamling. Förutom Nationella trygghetsundersökningen (NTU) som jag själv arbetar med, ansvarar vi även för Skolundersökningen om brott, Politikernas trygghetsundersökning, och hatbrottsstatistik, vilka alla är återkommande undersökningar. Utöver det har vi en funktion på enheten som gör det vi benämner som kortanalyser, vilket handlar om att publicera kortare rapporter under året som bygger på befintlig statistik, antingen från myndigheten eller från annat håll. Tack vare denna funktion finns det en flexibilitet på enheten att studera sådant som man ser ett särskilt behov av, och att göra skärningar på resultaten som det inte finns utrymme för inom ramen för de återkommande undersökningarna på enheten.

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Jag arbetar som teamledare för den Nationella trygghetsundersökningen (NTU), vilket genererar väldigt omväxlande arbetsuppgifter. Exempel på arbete som ingår är administration kring datainsamlingen, fördelning av arbetsuppgifter, författande av rapporter och muntliga presentationer. Något annat som ingår är kontakter med externa aktörer. Det kan t.ex. handla om kontakter med Statistiska centralbyrån som genomför vår datainsamling, och även om kontakter med andra länder.

Vad är roligast med ditt arbete?

Det är väldigt givande att arbeta med produktion av kunskap som används och kommer till nytta så pass mycket. Den Nationella trygghetsundersökningen (NTU), används främst som ett kunskapsunderlag när olika politiska beslut ska tas, men det finns även ett stort allmänintresse för undersökningen. Det är dessutom väldigt roligt att få arbeta och utvecklas tillsammans med alla härliga kollegor. Vi arbetar mycket i team på enheten, och bollar ständigt tankar och idéer med varandra.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i din yrkesroll?

Jag tror att det är bra att trivas med kombinationen av samarbete och eget arbete och att vara kommunikativ. När det handlar om undersökningar som NTU, där ett viktigt syfte är att det ska se likadant ut från år till år, tänker jag också att det är viktigt att vara strukturerad.

Skulle du kunna berätta om något projekt som du arbetat med?

Den Nationella trygghetsundersökningen (NTU) i sig är en årligen återkommande undersökning som i princip har samma upplägg varje år. Dock får vi utöver det som ingår årligen en del regeringsuppdrag inom ramen för NTU. För tillfället arbetar vi exempelvis med ett uppdrag som går ut på att vi ska genomföra en kartläggning av brott i nära relationer, inom ramen för NTU 2023.

Mesir Taki, handläggare, enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete (Uba)

Foto: Brå

Mesir Taki, handläggare, enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete

Vad är din bakgrund?

Jag har en masterexamen i statsvetenskap och har tidigare arbetat som nämndsekreterare och utredare inom kommunala verksamheter med fokus på sociala frågor.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Brå har ett väldigt viktigt uppdrag i att verka för att minska brottsligheten och öka tryggheten. Att få vara med och bidra var det som lockade mest.

Berätta om din enhet och vad ni arbetar med.

Som namnet antyder arbetar min enhet Utveckling av brottsförebyggande arbete (Uba) med att stärka och utveckla det brottsförebyggande arbetet i Sverige på lokal, regional och nationell nivå. Stödet kan se lite olika ut utifrån de uppdrag vi har men den gemensamma nämnaren är att vi tar fram och ger relevanta aktörer kunskap och metoder som de kan använda i sitt dagliga arbete.

Mesir Taki i samtal med kollegor.

Mesir Taki, handläggare, enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete. Foto: Brå

Något projekt du arbetat med som du vill berätta om?

Jag arbetar med ett regeringsuppdrag som syftar till att sprida strategin Gruppvåldsintervention (GVI) i Sverige. Målet med strategin är att minska det grova och dödliga våldet i kriminella miljöer. Tillsammans med representanter från Polismyndigheten och Kriminalvården ingår jag och några kollegor från Brå i ett nationellt stödteam för att samordna och stötta implementeringen av arbetssättet på olika håll i landet. Det är ett väldigt spännande uppdrag som ligger rätt i tiden.

Beskriv dina arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna varierar eftersom stödet vi ger är behovsanpassat och utgår från kommunernas förutsättningar. Men generellt kan man säga att samverka och stödja innebär mycket möten av olika slag. Därtill får jag upprätta och kommunicera stödmaterial, hålla i presentationer, inrätta och delta i olika nätverksforum, föra protokoll och hantera det ekonomiska stödet till kommuner och universitet.

Vad är roligast med ditt arbete?

Att få jobba med ett härligt gäng och känna att man gör skillnad på riktigt!

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i din yrkesroll?

Jag tror det är bra att trivas med snabba förändringar och vara bekväm med att verka i olika och ibland ovana roller och miljöer. Man kommer även långt med att vara prestigelös eftersom arbetsuppgifterna varierar från högt till lågt.

Sofia Löfving, utredare, enheten för rättsstatistik (Ers)

Foto: Brå

Sofia Löfving, utredare, enheten för rättsstatistik

Skulle du kunna berätta om din bakgrund?

Jag är utbildad folkhälsovetare med inriktning på epidemiologi. Jag kommer senast från Karolinska Institutet där jag arbetat i olika forskargrupper med forskning om alkohol och droger och risken för psykisk ohälsa i olika former.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Brå?

Det lockade mig att arbeta på en myndighet som jobbar med dagsaktuella saker där handläggningstiden är kortare än inom forskningen. Det är kul att ha kontakt med både forskare, journalister och allmänheten, att jobba med Sveriges officiella statistik och rättsväsendets register samt att få vara med och utveckla Brås produkter.

Kan du berätta om din enhet och vad ni arbetar med?

På enheten för rättsstatistik, Ers arbetar två team med att producera och utveckla Sveriges officiella kriminalstatistik. Specialbeställningar (mitt team) tar emot beställningar på registerutdrag och statistik till enskilda beställare som tex journalister, forskare, andra myndigheter, justitiedepartementet och privat personer, men även till andra enheter på Brå. Vårt sista team arbetar med utveckling av rättsväsendets statistik.

Sofia Löfving vid sitt skrivbord.

Sofia Löfving, utredare, enheten för rättsstatistik (Ers). Foto: Brå

Skulle du kunna beskriva dina arbetsuppgifter?

Vi är två personer i mitt team som tar hand om specialbeställningar. Jag läser forskningsplaner, etikansökan, vägleder beställare i vilka data som bäst hjälper dem att besvara sin frågeställning, tar fram statistik, utvecklar beställningsprocessen och våra produkter.

Vad är roligast med ditt arbete?

Det roligaste med mitt arbete är blandningen av arbetsuppgifter. Ena dagen pratar jag med en forskare om hur vi bäst besvarar dess frågeställning, en annan tar jag fram en tabell över något brott som behövs till nyheterna på TV i veckan, en tredje granskar jag en rapport från någon kollega som ska publiceras, en fjärde sitter jag och min teamkollega och tar fram processtider för att förbättra handläggningstiden för kunderna.

Finns det några egenskaper du tror är bra att ha i din yrkesroll?

Serviceinriktad, förståelse för forskning och statistik, strukturerad och lösningsorienterad.

Skulle du kunna berätta om något projekt som du arbetat med?

De enskilda ärendena kan jag inte prata om men de är alla olika och varje diskussion är givande på sitt sätt. Vid sidan om beställningar jobbar vi med att effektivisera beställningsprocessen från att kunden kommer in med sin beställning, via samarbetet med juristerna och it till leverans av data till kund. Det gör vi genom att digitalisera och standardisera processen, uppdatera mallar och dokument, se över och förbättra dokumenteringen. Målet är att skapa en transparent och effektiv hantering av varje beställning.