Frågor och svar om Brås ekonomiska stöd till kommuner för brottsförebyggande åtgärder
Här kan du läsa vanligt förekommande frågor och svar om stödets ansökningsprocess, användningsområden och om e-tjänsten.
Om ansökningsprocessen
- Går det att ta del av ansökningsformuläret och vad som ska anges i ansökan utan att logga in i e-tjänsten?
Här kan du ta del av en pdf som översiktligt visar innehållet i ansökningsformuläret. Pdf, 182.2 kB. - Vilket underlag kan vi lämna för att visa på behov av planerad åtgärd?
Varje åtgärd ska kunna kopplas mot en brottsproblematik som är identifierad i en lägesbild, bifogad till ansökan. Brå uppmanar er att bifoga de lägesbilder och åtgärdsplaner som har tagits fram inför den tilltänkta åtgärden. - Går det att söka stöd för fler än en brottsförebyggande åtgärd?
Ja, en kommun kan söka stöd för upp till fem åtgärder. Kommuner lämnar en ansökan per åtgärd men det krävs ändå en samordning av det brottsförebyggande arbetet i kommunen. Det är kommunens utsedda kontaktperson som lämnar ansökan. Kommunen kan årligen lämna upp till fem ansökningar per kommun, till ett värde av sammanlagt fem miljoner kronor. - Kan en kommun söka medel för en åtgärd och samarbeta med andra kommuner i åtgärden?
Ja, en kommun kan söka för en åtgärd och samarbeta med andra externa aktörer i åtgärden, till exempel med andra kommuner. Det är den sökande kommunen som är ansvarig för användningen av statsbidraget och har att del- och slutredovisa hur medlen använts och, om det blir aktuellt, betala tillbaka medel. - Kommer användningen av bidraget att granskas på något vis?
Ja. Brå kommer att begära in en delredovisning och en slutredovisning med underlag som ska styrka hur det beviljade stödet har använts. - Är inskickad ansökan en offentlig handling?
Inskickad ansökan, inklusive bilagor, klassas som inkomna allmänna handlingar. Det innebär bland annat att de kan begäras ut av allmänheten.
Om stödets användningsområden
- Vad kan en kommun söka stöd för?
En kommun kan söka stöd för att exempelvis implementera, stärka eller utveckla kunskapsbaserade brottsförebyggande åtgärder som riktas mot problem som identifierats i den lokala lägesbilden och som ingår i kommunens åtgärdsplan. Stödet kan också sökas för att utvärdera dessa åtgärder.
Stöd kan däremot inte beviljas till befintlig kommunal verksamhet eller verksamhet som pågår längre än till årsskiftet. I begreppet befintlig verksamhet omfattas arbete som kommuner är skyldiga att utföra enligt lag, till exempel lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. - Går det att söka stöd för inköp?
Ja, det går bra att söka stöd för inköp. Brås ekonomiska stöd avser kostnader i samband med inköpet men inte för kommande års kostnader. - Går det att söka stöd för kartläggning och åtgärdsplan gällande brottslighet och otrygghet?
Nej. Stöd får inte beviljas för åtgärder som kommunen är ålagda att arbeta med enligt lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Enligt lagen ska kommuner för sin lägesbild göra en kartläggning av brottsligheten, dess omfattning och konsekvenser. Det ingår också att inhämta annan information av betydelse för sammanhanget och analysera kartläggningen och informationen samt besluta om en åtgärdsplan för att förebygga dessa brott. - Går det att söka stöd för att förebygga välfärdsbrottslighet, arbetlivskriminalitet, implementera SSPF, öka anmälningsbenägenheten i ett visst brottsområde eller för rent tillitsskapande insatser?
Ja, det går att söka stöd för åtgärder riktande mot olika typer av brottsområden som exempelvis välfärdsbrottslighet och arbetslivskriminalitet. Kommuner kan också ansöka om stöd för att implementera eller utveckla ett nytt arbetssätt eller en metod i brottsförebyggande syfte. - Finns bestämda inriktningar för vad stödet delas ut till?
Det finns ingen prioriterad brottsproblematik eller arbetsmetod i årets utlysning utan varje ansökan bedöms utifrån den lokala kontexten där företräde ges till de ansökningar som bedöms ha bäst möjlighet att uppfylla bidragets syften. - Kan det ekonomiska stödet sökas för att finansiera en ordinarie tjänst?
Det går att ansöka om ekonomiskt stöd för att finansiera en ordinarie tjänst men för ett tillfälligt och tidsbegränsat arbete. Exempelvis genom att bemanna ett tidsbegränsat arbete med en definierad start- och sluttid. Det tidsbegränsade arbetet behöver genomföras under stödperioden, det vill säga mellan 1 januari-31 december 2025. - Går det att ansöka om stöd för att finansiera exempelvis en förstudie, och att arbetet utförs av en extern aktör?
Ja, det går att söka stöd för att anlita extern aktör, för att ta fram till exempel en förstudie. Exempel på externa aktörer är forskare vid ett universitet, en civilsamhällesorganisation, en privat konsult. - Är det någon skillnad mellan en uppföljning och en utvärdering?
I en uppföljning studeras vad som händer i samband med en åtgärd. En uppföljning ger svar på vilket resultat ett arbete gett. En utvärdering är en mer systematisk och strukturerad studie av verksamheten med en mer forskningsbaserad ansats. Läs mer om utvärdering och uppföljning.
Om e-tjänsten
- Hur ska ansökan fyllas i?
I e-tjänsten för ansökan finns fält som är obligatoriska att fylla i, dessa är markerade med asterisk (*). Varje fritextfält i ansökan har ett visst antal tillåtna tecken. Tänk på att text som överskrider maximalt tillåtna tecken raderas automatiskt vid inkopiering. Många frågor har även hjälptexter, dessa har en symbol med ett frågetecken intill frågefältet. Hjälptexten visas då muspekaren hålls över symbolen. - Krävs det e-legitimation för att använda Brås e-tjänst för ekonomiskt stöd?
Ja, du behöver identifiera dig som kontaktperson för ansökan genom att logga in med ditt personliga bankID eller Freja eID. Om ansökan beviljas kommer Brå att skicka ut ett avtal som en behörig företrädare från kommunen ska signera. Det är viktigt att det arbete ni söker medel för är förankrat hos behöriga företrädare i er kommun före ansökan skickas in. - Kan jag skriva ut ansökan eller dela ansökan till en kollega?
Då ansökningsformuläret i e-tjänsten är komplett ifyllt kan det förhandsgranskas som en pdf innan den skickas in. Funktionen nås högst upp på sidan för Summering av ansökan. Även när ansökan är inskickad kan du öppna ansökningshandlingen som pdf. Du gör det under fliken Påbörjade ärenden på Min sida. - Loggas jag ut från e-tjänsten vid inaktivitet?
Ja, en inloggad användare loggas automatiskt ut vid inaktivitet i 60 minuter. För att undvika att ifyllda uppgifter går förlorade vid inaktivitet rekommenderar vi att du sparar ansökan ofta under tiden du arbetar med den. - Går det att spara en påbörjad ansökan för att fortsätta vid ett senare tillfälle?
Ja, det går att spara ansökan och fortsätta senare. Vi rekommenderar att du sparar ansökan ofta när du arbetar med den, för att undvika att ifyllda uppgifter går förlorade vid inaktivitet eller avbrott. Du kan ändra eller komplettera uppgifter till dess att ansökan är inskickad. Du sparar ifyllda uppgifter genom att klicka på knappen Spara nederst på respektive sida i ansökan. - Går det att ändra en inskickad ansökan?
Nej, det går inte att ändra redan inskickade uppgifter i efterhand i e-tjänsten. Efter att ansökan skickats in behöver ändring av uppgifter, liksom kontaktuppgifter, därför meddelas till handläggare via ekostod@bra.se. Uppge det diarienummer som du fick vid ansökan för att underlätta handläggningen. - Ska det vara en behörig företrädare som gör ansökan?
Det finns inget krav på att behörig företrädare ska skicka in ansökan. I samband med ansökan ska en behörig företrädare anges och ett underlag som styrker att företrädaren har behörighet att teckna avtal för kommunen ska bifogas. - Finns det krav på hur behörighetshandlingarna ska vara utformade?
Brå har inga krav på hur dokumenten ska vara utformade. Handlingen ska redovisa och styrka vem eller vilka som har rätt att företräda organisationen vid tecknande av avtalsunderlag. Vid ansökan ska ni ange på vilket sätt företrädaren har rätt att företräda kommunen. Till exempel: Anna arbetar som avdelningschef och har enligt andra stycket, tredje sidan rätt att teckna avtal.