Ekonomiskt stöd till kommuner för brottsförebyggande åtgärder
Brå fördelar ekonomiskt stöd till kommuner för lokalt brottsförebyggande arbete. Syftet med stödet är att stärka och främja utvecklingen av kunskapsbaserade brottsförebyggande åtgärder.
Anmälan är öppen!
Sista ansökningsdag är den 1 oktober.
Om stödet
Brå fördelar ekonomiskt stöd till kommuner för lokala brottsförebyggande åtgärder. Syftet med statsbidraget är att stärka det brottsförebyggande arbetet på lokal nivå och främja utvecklingen av kunskapsbaserade brottsförebyggande åtgärder. Bidraget fördelas med stöd av förordning (2023:442) om statsbidrag till kommuner för brottsförebyggande åtgärder.
Brå kan för år 2026 fördela ca 50 miljoner kronor. Stöd får lämnas till kommuner för projekt som syftar till att stärka, utveckla eller utvärdera brottsförebyggande åtgärder.
Beviljat stöd kan användas för åtgärder som pågår mellan den 1 januari till den 31 december 2026.
Sista ansökningsdag är den 1 oktober 2025.
- Kontrollera att du uppfyller kraven.
- Fyll i ansökan i Brås e-tjänst.
Länk till annan webbplats.
- Lämna in ansökan.
Vilka kan söka stöd?
Kommuner och kommunalförbund kan söka om det ekonomiska stödet.
Den sökande organisationen ska kunna påvisa en lokal brottsproblematik, inom en kommuns geografiska område. Detta krav gäller även för kommunalförbunden.
Vad kan beviljas stöd?
Stöd kan beviljas ett projekt som syftar till att stärka, utveckla eller utvärdera en brottsförebyggande åtgärd. Med en brottsförebyggande åtgärd avses aktiviteter som samlat riktas för att förhindra att människor begår brott, antingen genom att försöka påverka vissa omständigheter i en situation där brott riskerar att ske, eller vissa personers benägenhet (motivation) att begå brott.
Projektet kan avse att utöka en befintlig, implementera en ny eller utvärdera om en viss brottsförebyggande åtgärd gett effekt. Arbetet ska vara kunskapsbaserat.
Kommunen ska kunna motivera behovet av den brottsförebyggande åtgärden utifrån en lägesbild som bifogas ansökan. Det är också viktigt att kommunen kan visa ett visst ansvar för den lokala samordningen av det brottsförebyggande arbetet genom att åtgärden är en del av kommunens åtgärdsplan, som också bifogas ansökan.
Brås bedömning
Brå bedömer ansökningarna utifrån villkor och syften i enlighet med förordning (2023:442) om statsbidrag till kommuner för brottsförebyggande åtgärder.
Brå granskar i ett första steg om ansökan tydligt kan påvisa en kunskapsbaserad brottsförebyggande åtgärd, med utgångspunkt i lagen (2023:196) om kommunernas ansvar för brottsförebyggande arbete. Bestämmelserna i lagen syftar till att säkerställa att kommuner utifrån en lägesbild tar ställning till behovet av den brottsförebyggande åtgärderden och genom en åtgärdsplan tar visst ansvar för samordningen av det brottsförebyggande arbetet inom kommunen.
Brå granskar även om ansökan uppfyller bidragsförordningens övriga förutsättningar för bidrag. Till exempel att åtgärdernas syfte, mål och effekt är att förebygga brott, att åtgärderna sker avgränsat i projektform och att de åtgärder som inte avser utvärderingar har en plan att utvärderas.
Om det finns fler ärenden som uppfyller regelverket inom en utlysning får Brå i urval mellan ansökningar ge företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst möjligheter att uppfylla stödets syften.
Vid prioritering mellan inkomna ansökningar kommer Brå att särskilt beakta om åtgärderna bedöms vara träffsäkra utifrån lokala behov, kan genomföras effektivt och kan leda till långvarig förändring på lokal nivå. För att bedöma anpassning efter lokal nivå kommer Brå, så långt som det är möjligt, bedöma hur väl kommunen analyserat den lokala brottsproblematiken och motiverar valet av åtgärd utifrån att verkningsfullt förebygga den aktuella brottsproblematiken. Brå kommer däremot inte bedöma enskilda åtgärders potentiella verkningsgrad.
Brås bedömning av kommunens förmåga att genomföra åtgärden effektivt och kunskapsbaserat kommer att utgå från kommunens beskrivning av vilka förutsättningar som finns för att uppnå önskat resultat. Bedömningen ska exempelvis ta ställning till om kommunen arbetar kunskapsbaserat, om föreslagen budget är rimlig eller om det finns planer för att utvärdera och revidera och vidareutveckla åtgärden.
Bedömning av långvarig effekt på lokal nivå kommer bland annat att utgå från om åtgärden kan fortsätta även efter att bidraget är avslutat eller att projektet lämnar kvar positiva strukturer i samhället på lokal nivå och att det finns en plan för spridning av resultat.
Vad kan inte beviljas stöd?
Bidrag får inte lämnas för befintlig kommunal verksamhet eller för projekt som andra statliga bidrag redan lämnats för. Med en befintlig kommunal verksamhet avses åtgärder som kommunen är ålagda att utföra enligt lag eller annan författning, exempelvis lagen (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande åtgärder.
Följande är exempel på åtgärder som kommunen är ålagda att utföra enligt lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande åtgärder och som därmed inte kan beviljas stöd:
- Framtagande eller uppdatering av kommunal lägesbild över brottsligheten.
- Framtagande eller uppdatering av plan för vilka åtgärder som kommunen avser att vidta för att förebygga brott (åtgärdsplan).
- Arbete som verkar för att skriftliga överenskommelser om samverkan ingås med relevanta aktörer.
- Funktion som verkar för att stödja och samordna genomförandet av kommunens arbete enligt lagen.
En förutsättning för att få bidrag är att projektet syftar till att stärka, utveckla eller utvärdera brottsförebyggande åtgärder. Det innebär att stöd kan ges för till exempel
- Utbildning för att öka kunskaper om en specifik brottsförebyggande åtgärd – men inte för utbildning med en mer generell karaktär, till exempel en utbildning om kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete.
- Etablering av samverkan för att stärka en brottsförebyggande åtgärd – men inte för etablering av samverkan med näringslivet kring ett mer generellt brottsförebyggande arbete.
- Förstudier inför utveckling av en specifik brottsförebyggande åtgärd – men inte för förstudier om organisatoriska förutsättningar för generellt brottsförebyggande arbete.
- Utvärdering av en specifik brottsförebyggande åtgärd – men inte för utvärdering av ett mer generellt brottsförebyggande arbete.
Brå vill också uppmärksamma kommuner att inte söka medel från flera håll för samma åtgärd, till exempel för statsbidrag till brottsförebyggande arbete från Socialstyrelsen, Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd eller Jämställdhetsmyndigheten.
Krav på ansökan
Ansökan ska lämnas skriftligen genom Brås e-tjänst för ekonomiskt stöd till kommuner för brottsförebyggande åtgärder Länk till annan webbplats.. Ansökan ska ha lämnats senast den 1 oktober 2025.
Av ansökan ska det tydligt framgå:
- En beskrivning av vad bidraget ska användas till, en övergripande plan inklusive tidsram för arbetet och beräknade kostnader.
- Uppgifter om andra sökta eller beviljade statliga bidrag som syftar till att stärka, utveckla eller utvärdera brottsförebyggande åtgärder, och i så fall för vilket närmare ändamål och med vilket belopp.
- Uppgifter om hur resultatet av vidtagna åtgärder, som inte avser utvärderingar, ska utvärderas.
- I förekommande fall lämnas även uppgifter om vilka aktörer sökanden ska samverka med.
Till ansökan ska bifogas en kommunal lägesbild och åtgärdsplan samt plan för utvärdering och spridning av resultat. Det kan även bifogas andra handlingar efter behov.
Kommunen ska även bifoga en behörighetshandling, liksom delegationsordning, som visar att den behörig företrädare för kommunen som anges i ansökan är behörig. En kontaktperson för ansökan behöver inte styrka sitt mandat att lämna ansökan.
Ladda ner en översikt av ansökans innehåll Pdf, 225.3 kB.
Efter att ansökan lämnats in
Senast klockan 23:59 den 1 oktober 2025 ska ansökan ha lämnats via Brås e-tjänst. Samtliga inkomna ansökningar bedöms samlat efter att sista ansökningsdatum passerat.
Handläggningstiden kan påverkas av antalet inkomna ansökningar, dess komplexitet och behov av kompletteringar. Beslut i ansökan kommer att fattas och meddelas under första kvartalet av 2026. Beslut i ansökan om stöd meddelas skriftligen och kan inte överklagas. Det ekonomiska stödet betalas ut inom tre veckor efter att beslut om bidrag har expedierats.
Om inte projektets utfall motsvarar kommunens ansökan kan Brå besluta om återkrav.
Del- och slutredovisning
De kommuner som får ekonomiskt stöd ska redovisa sitt arbete till Brå i en delredovisning och en slutredovisning. En delredovisning lämnas senast den 26 augusti 2026. Slutredovisning lämnas senast den 26 februari 2027.
Delredovisningen ska ge svar om arbetet löper på enligt beslutad plan eller om det uppstått behov av att göra ändringar och som behöver godkännas av Brå. Om det har uppstått behov av ändring i projektet kan en begäran om ändring lämnas genom delredovisningen.
Slutredovisningen ska bland annat innehålla en ekonomisk redovisning. Den ska också innehålla en redogörelse för vad medlen har använts till, de resultat som har uppnåtts och hur resultaten förhåller sig till de ändamål som bidraget har beviljats för samt övriga uppgifter och handlingar som Brå efterfrågar.
Dokument
- 2026: Ansökan, översikt Pdf, 225.3 kB.
- 2025: Ekonomisk redovisning Pdf, 187.6 kB.
- 2025: Delredovisning, formulär Pdf, 262.5 kB.(Spara ner dokumentet till din dator innan du fyller i formuläret.)
- Förordning (2023:442) om statsbidrag till kommuner för brottsförebyggande åtgärder
Länk till annan webbplats.
Erfarenhetsbanken
Här hittar du utvärderingar av brottsförebyggande arbete som fått ekonomiskt stöd av Brå. Ta del av praktiska erfarenheter från över hundra utvärderingar.
Ekonomiskt stöd för utvärdering och uppföljning
Brottsförebyggande aktörer kan söka ekonomiskt stöd för utvärderingar och uppföljningar av brottsförebyggande insatser.