4.3 Genomförande
Upprätta åtgärdsplan
Enligt lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete ska kommunerna ta fram en åtgärdsplan där de beskriver vad kommunen ska göra för att minska risken för brott. Eftersom åtgärdsplanen fyller flera viktiga syften är det en framgångsfaktor för arbetet att planen tas fram
tillsammans med polisen och andra berörda aktörer.
Åtgärdsplanen beskriver vad som ska göras, av vem, när, och hur arbetet ska följas upp. I åtgärdsplanen beskrivs vilka moment som åtgärden består av och hur genomförandet ska dokumenteras. Åtgärdsplanen preciserar också vem som ska göra vad utifrån tillgängliga resurser, kompetens och skyldigheter. Om det finns flera samverkansparter ska de och deras roller beskrivas.
Åtgärdsplanen är ett instrument för prioritering och beslutsfattande. Den gör det också lättare att säkerställa konkreta åtgärder som karakteriserar och utgör kärnan i ett aktivt brottsförebyggande arbete. Dessutom är åtgärdsplanen ett verktyg som tydliggör och kommunicerar det lokala brottsförebyggande arbetet både internt och externt.
Åtgärdsplanerna sätter genomförandet i en tidsram, utifrån den övergripande tidsramen i samverkansöverenskommelsen. Av åtgärdsplanen framgår när åtgärden ska vara genomförd och uppföljd. Av planen ska det tydligt framgå om åtgärden är en punktinsats, till exempel vid en högriskhelg, eller om den är en del av den ordinarie verksamheten.
Det är viktigt att förtydliga vem som har ansvar för att åtgärden genomförs; annars finns det risk att åtgärden hamnar mellan stolarna.
Fastställ ordningen mellan åtgärderna
I åtgärdsplanen är det också viktigt att ange i vilken ordning olika insatser ska genomföras. Det är bättre att börja med åtgärder som kan ha en omedelbar effekt, för att sedan bygga på med åtgärder där effekten kanske låter vänta på sig. Om det behövs en kombination av åtgärder bör samtliga genomföras, annars kan effekten utebli.
Många gånger kan det vara effektivt att inleda ett brottsförebyggande arbete med så kallade situationella åtgärder, det vill säga olika former av tekniska lösningar som syftar till att försvåra brott eller minska antalet tillfällen att begå brott. Parallellt med det kan det vara effektivt att genomföra så kallade sociala åtgärder, det vill säga insatser som syftar
till att påverka individers normer och beteenden.
Medarbetardialoger om hur arbetet ska utformas är ett sätt att ta tillvara medarbetarnas kompetens, genom att ge dem ansvar för utformningen av aktiviteter, mål och uppföljning. Läs mer om medarbetardialoger i steg 2.3
Orsak | Åtgärd | Operativa mål | När | Vem | Uppföljning |
---|---|---|---|---|---|
Beskriv det som tros vara orsaken till problemet. Det kan vara flera orsaker, och det är då bra att markera dem med siffror: 1, 2, 3 och så | Här kopplas åtgärder till varje orsak. Beskriv gärna detaljerat och använd samma markering som i första kolumnen, det vill säga 1, 2, 3 och så vidare. | Här kopplas operativa mål till respektive åtgärd. | Skriv in tidpunkten för när varje åtgärd ska vara genomförd och klar. Tidpunkten kopplas till respektive åtgärd. Beskriv också i vilken ordning åtgärderna ska genomföras. | Här noteras vem | Ange hur parterna uppfyllt sina åtaganden. Använd gärna symboler som grön, röd eller gul för att beskriva om arbetet genomförts fullt ut på det sätt som det var tänkt och med gott resultat på problemet. |