Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

4.5 Genomförande

Planera uppföljning

För att kunna följa upp arbetet är det nödvändigt att fundera på hur det kan mätas. Vad behöver vara känt om problemet – innan åtgärden sätts in – för att det ska vara möjligt att mäta en förändring?

Att planera för uppföljning handlar om att beskriva vilken kunskap och vilka fakta som behövs för att kunna se om arbetet har nått önskat resultat. För att kunna mäta en förändring är det viktigt att ha en tydlig bild av problemet innan arbetet inleds. Den gemensamma lägesbilden har därför stor betydelse för hur uppföljningen utformas.

Ta hjälp av Steg 5, Uppföljning

För att kunna bedöma resultaten ska det även finnas en beskrivning av vad som ska göras, hur det ska göras och hur det ska dokumenteras. Planeringen handlar också om att försöka förutse när det kan förväntas finnas resultat, när det går att se om insatsen fungerar eller bedöma om insatsen inte genomförs på rätt sätt.

I och med arbetet med samverkansöverenskommelsen, medborgarlöftena och åtgärdsplanen finns underlag för uppföljningen. Dessa dokument ger kunskap om problemen, om hur arbetet ska genomföras och vilka resurser som avsatts för arbetet.

Tänk på att avsätta tid och resurser

Att följa upp arbetet kan ta tid och vara svårt att prioritera. Ett vanligt dilemma kan vara att de ekonomiska och personella resurserna är slut när en insats är genomförd. Styrgruppen för det brottsförebyggande arbetet behöver därför avsätta särskilda resurser för uppföljning.

Styrgruppen ansvarar för att uppföljningar görs, och möjliggör dem genom att
avsätta finansiering och kompetens. Styrgruppen skapar också rutiner för uppföljningen, och de bestämmer till exempel vid vilka tidpunkter de ska bli informerade.

Stödfrågor för att planera uppföljningen

  • Vad ska följas upp, när och hur?
  • Vem eller vilka ansvarar för datainsamling, sammanställning och analys?
  • Vem eller vilka är mottagare för resultaten från uppföljningen?
  • Hur mycket tid beräknas uppföljningen ta?
  • Hur ska återkoppling till styrgruppen ske?
  • Hur ska återkoppling ske internt och externt?
  • Hur ska resultaten användas?
  • Hur ska erfarenheterna spridas till andra?