Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

Fördjupning

Kartläggning, breddad nivå

Den här sidan är ett fördjupningsavsnitt för arbetet med kartläggning på en breddad nivå.

Förutsättningar:

  • Organisation finns för det lokala brottsförebyggande arbetet.
  • Samordnare inom kommunen och kommunpolis samverkar med god struktur.
  • Funktionerna har tid, mandat och ekonomiska resurser.
  • Möjlighet att bredda det lokala brottsförebyggande arbetet.

Ledordet är utveckling

Kartläggningar för dem som har ett brottsförebyggande arbete på breddad nivå är djupare än de som genomförs på den grundläggande nivå. Utöver den grundläggande nivåns övergripande informationsinhämtning kan data nyanseras och brytas ned på områdes- eller gruppnivå. Det går nu även att ta fram data för tidvariationer, såväl årstidsbundna som dygnsbundna.

Det finns även möjlighet att initiera egna datainsamlingar, såväl kvantitativt som kvalitativt, för att bredda kunskapen. För den kvalitativa delen kan trygghetsvandringar, medarbetardialoger och egeninitierade trygghetsmätningar användas. För polisens del är det lämpligt att introducera användningen av cylindermodellen.

Här nedan följer exempel på information att ta med in i kartläggningen på den breddade nivån.

Tänk på att:

Denna förteckning är inte heltäckande; det kan finnas andra informationskällor som bidrar till kartläggningen. Likaledes ger de beskrivna fördelarna och begränsningarna inte heltäckande svar på informationskällornas styrkor och svagheter, utan ska snarare ses som exempel.

Underlag från kommunen

Egna trygghetsmätningar på områdesnivå

Kommuner, och i vissa fall regioner, kan ibland göra egeninitierade kompletterande trygghetsmätningar, för att än tydligare lyfta fram det lokala medborgarfokuset på trygghet och otrygghet på exempelvis områdesnivå. Det görs ofta efter en avvägning av om tillgängliga data behöver kompletteras.

Fördel: Frågeställningarna och urvalet kan skräddarsys utifrån en urvalsram innehållande de kriterier som eftersöks. Det medför att mätningen anpassas efter det som ska studeras samt att svaren har bäring på och blir relevanta för det lokala brottsförebyggande arbetet.

Begränsning: Arbetet kräver kunskap om vad som kan studeras och hur frågorna ska ställas. Det finns risk att arbetet blir ledande eller på andra sätt håller tveksam validerings- och kvalitet. Det finns även en risk för enkättrötthet om det görs med för täta intervaller. En annan viktig avvägning är om det är ekonomiskt försvarbart i relation till tid och vad resultatet kan ge.

Medarbetardialoger

Medarbetardialoger syftar till att lyssna in och förankra kunskap och erfarenheter utifrån medarbetarnas perspektiv. För kommunens del är medarbetardialogen på breddad nivå det krävs egen informationsinhämtning som det kan saknas utrymme för på grundnivå.

Fördel: Dialoger med medarbetare fördjupar och kompletterar medborgardialogernas perspektiv och är ett sätt att ta tillvara de anställdas kompetens och förmåga att utveckla och förbättra det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet.

Begränsning: Det kan vara svårt för operativ personal att få tid och utrymme att medverka.

Information från fältverksamhet inom kommunen

Inom många kommuner finns tillgång till fälttjänster som arbetar uppsökande med social prevention gentemot målgrupper som är eller riskerar att hamna i riskzonen för normbrytande beteende.

Fördel: Fältfunktioner arbetar relationsskapande med målgrupper som många andra verksamheter kan ha svårt att nå fram till, vilket medför att de får värdefull information som kan vara till stor hjälp framförallt operativt.

Begränsning: Fälttjänsterna kan ha invändningar mot att dela vidare information, eftersom de upplever det som att de då missbrukar målgruppernas förtroende. Den information som framkommer behöver kompletteras av annat underlag för att bekräftas som korrekt.

Data från operativa lägesbildsavstämningar

Det här avser data som genereras från veckovisa avstämningar från verksamheter på operativa nivå med fokus på yttre miljö i bostadsområden.

Fördel: Informationen bidrar till ett aktuellt och verksamhetsnära underlag som kan beskriva vad som händer över tid i ett visst område.

Begränsning: Informationen avser främst det som händer i den yttre miljön, vilket innebär att en del brottskategorier därmed inte kommer att ingå i underlaget (exempelvis bedrägerier, it-brott eller brott i nära relationer).

Trygghetsvandringar

Trygghetsvandringar är en metod för att involvera och engagera medborgare i lokalsamhället genom att de inventerar sin egen fysiska närmiljö, ofta tillsammans med företrädare för civilsamhället, kommunen, polisen och lokala näringsidkare.

Fördel: De som bor och verkar i ett lokalsamhälle har oftast bäst kännedom om platser och miljöer som de upplever som trygga respektive otrygga. Genom att engagera dem tillsammans med professionella företrädare fördjupas det demokratiska samtalet och möjligheten att påverka miljön i en riktning som både är brottsförebyggande och trygghetsskapande.

Begränsning: Det kan vara svårt att få med olika grupper av medborgare. De som har störst behov kan vara de svåraste att nå. Det gäller att lyckas få med ett representativ urval personer som speglar lokalsamhället, såväl vad gäller kön och ålder som etnisk och kulturell bakgrund.

Underlag från polisen

Anmälda brott på områdesnivå

Polisen har möjlighet att kartlägga anmälda brott på områdes-/bostadsområdesnivå, som inte innehåller personuppgifter utan att bryta sekretess.

Fördel: Datan som genereras ger mer träffsäker information om hur anmälda brott varierar mellan olika bostadsområden, olika tider på dygnet, olika brottstyper, gärningspersoner och utsatta.

Begränsning: Kommunpoliser inom lokalpolisområdena kan behöva stöd från analytiker på regional nivå för att ta fram underlaget. Redovisar främst det som händer i den yttre miljön, vilket innebär att en del brottskategorier därmed inte kommer att ingå i underlaget (exempelvis bedrägeri, it-brott och brott i nära relationer).

Fritext ur anmälda brott

När polisen tar upp en anmälan skrivs även en fritext med mer utförlig information. Den fritexten tas ofta inte med in i statistiken, men finns som tillgänglig information.

Fördel: Rätt använd kan fritexten bidra med kompletterande underlag, utöver statistiken över anmälda brott, och skapa en bredare förståelse för brottens sammanhang. Fritexten beskriver exempelvis tillvägagångsätt, signalementsuppgifter och orsakssammanhang.

Begränsning: För att ta fram och kategorisera informationen i fritexten krävs manuell bearbetning, och därmed tid och resurser, , vilket kan vara svårt för lokalpolisområdet.

Våldsbejakande extremism

Polisen kan, via särskilda funktioner, bidra med en samlad information om antalet individer i de våldsbejakande extremismmiljöerna samt om hur aktiva de är i olika sammanhang.

Fördel: Ger värdefull information om en svårtillgänglig miljö samt en uppfattning om aktiviteten inom grupperna.

Begränsning: Bygger på underrättelseinformation och kan för de flesta kommuner av sekretesskäl endast redovisas som en samlad bedömning.

Kommunspecifika data på platsnivå

Avancerade GIS-kartor, indelade i rutor på 250 * 250 meter. Utvecklat av Malmö universitet, polisen med flera. Platsspecifika egenskaper på små områden, för att identifiera och analysera mönster.

Fördel: GIS-kartor är i princip obegränsade informationsunderlag. Den här ger ett än mer träffsäkert kartläggningsunderlag, till såväl den operativa som strategiska lägesbilden.

Begränsning: Arbetet kräver lokal insats som kan ta tid att sammanställa, hänsyn måste tas till sekretess.

Data från cylindermodellen

Ett polisiärt metodverktyg som följer som en fortsättning och fördjupning av stadiemodellen som används på grundnivå. Fokuserar på att skapa förståelse för hur den kriminogena miljön ser ut i ett område.

Fördel: Ett viktigt fortsättningsarbete som likt flertalet på den fördjupande nivån breddar kunskapsunderlaget in i en gemensam lägesbild.

Begränsning: För att cylindermodellen ska komma till sin rätt behöver den föregås av Stadiemodellen och Polismyndighetens metodstöd; det blir inte bra om de två stegen frångås.

Underlag från kommunala bolag

Trygghetsundersökningar kopplade till brott och otrygghet

En del kommunala bolag, allmännyttan och energibolag, gör fördjupande undersökningar med direkt fokus på brott och otrygghet gentemot sina kundgrupper, ofta på områdesnivå.

Fördel: Om de sammanställs med andra underlag på områdesnivå, leder det till en fördjupning av kunskapsunderlaget.

Begränsning: Risken är att svarsfrekvensen är låg, vilket ger behov av en urvalsanalys. Dessutom är långt från alla medborgare kunder hos kommunala bolag.

Underlag från civilsamhället

Stödfunktioner i civilsamhället

Civilsamhället – genom exempelvis kvinnojour, brottsofferjour, ungdomsjour eller liknande – ombesörjer flera stödfunktioner lokalt. De har kunskap om utsatthet, vilka brott målgrupperna är utsatta för och trenderna inom brottsligheten.

Fördel: Underlaget de förmedlar kan tillföra kvalitativa data från målgrupper som i många andra sammanhang kan vara svåra att nå.

Begränsning: Framförallt finns det begränsningar i urvalet; långt från alla utsatta kommer i kontakt med civilsamhällets företrädare. Svaren ska därför närmast ses som en bild av hur utsattheten gestaltar sig, snarare än av hur många som är i behov av hjälp. Den information som framkommer behöver kompletteras av andra underlag.

Information från nattvandring

Nattvandrare är vanliga medborgare som vill bidra till en trygg utemiljö och som genom sin närvaro utgör ett viktigt komplement till offentliga företrädare från kommun och polis. De ser, hör och lokaliserar över tid en mängd information som kan vara till gagn för framförallt en operativ lägesbild.

Fördel: Nattvandring kan bidra med kompletterande information som inte fångas upp på annat sätt.

Begränsning: Det finns alltid risker med att koncept som nattvandring, som bygger på ideella insatser, drar till sig personer som försöker bli en del av gruppen med andra intentioner än trygghetsskapande. Det kan leda till destruktiva utfall, otrygghet och i värsta fall lagbrott. Det innebär också att det finns risk för desinformation som inte stödjer data till kartläggningen.

Underlag från näringslivet

Kostnader för brott

I en kommun finns det ofta ett lokalt näringslivskluster eller företagarförening som tillsammans har god överblick över vilka kostnader medlemmarna har för brott.

Fördel: Underlaget de genererar ger en bra överblick över näringslivets utsatthet.

Begränsning: Näringslivets sammanställning redovisar bara kostnader från dem som vill vara transparenta och ingår i nätverket.

Utsatthet för hot och våld

Det är viktigt att få ett brett generellt underlag om utsatthet för hot och våld. En viktig ingång är att undersöka hur vanligt det är inom näringslivet. Ett sådant underlag kan uppnås med hjälp av enkäter och intervjuer, eller genom kontakt med en näringslivsförening eller motsvarande.

Fördel: Det ger en viktig inblick i hur utsattheten är för olika lokala branscher.

Begränsning: En risk som alltid finns är att subjektiva bedömningar av exempelvis upplevt hot och våld tar stor plats.

Näringslivsaktörers specifika situation

Näringslivet gör många olika typer av underlagsbedömningar, inte minst om brott och trygghet. Som ett exempel kan dagligvaruhandeln, såväl på nationell som lokal nivå, bidra med underlag om vad de själva utsätts för i form av kostnader för stölder, hot, ordningsstörningar med mera.

Fördel: Det är ett bra initiativ att involvera det lokala näringslivet i brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. En bra start är deras egen statistik, inte minst med tanke på hur trender utvecklats över tid och vad de själva ser som svårigheter och problem.

Begränsning: Hur mycket näringsidkarna vill bidra med egna data till den lokala lägesbilden kan variera, av exempelvis konkurrensskäl.

Underlag på regional nivå

Hälso- och sjukvårdsunderlag

Regionerna har tillgång till data om behov och grad av sjukvård efter utsatthet för brott, vilket kan vägas in i en lokal kartläggning. Inte minst handlar det om brott som sker på eller i anslutning till deras anläggningar eller gentemot dess personal. Ibland finns survey-undersökningar genomförda för vissa typer av fenomen.

Fördel: Underlaget ger en inblick i och breddar förståelsen för hälso- och sjukvårdens förutsättningar och behov inom brottsförebyggande arbete. Det kan skapa bredare förståelse för deras behov då underlaget inte nås av någon annan instans, rörande exempelvis misshandelsbrott. Det skapar en öppning och ingång som gör dem inkluderade i kartläggningen och i förlängningen det brottsförebyggande arbetet.

Begränsning: Vissa underlag måste bearbetas fram med strikta etikprövningsregler. Det gör att det kan vara svårt att få ta del av dessa.

Återfallsstatistik

Kriminalvården kan idag via sin webbplats ge övergripande information om återfallsstatistik i brott. Sådan statistik har även Brå tillgång till, men den skiljer sig åt på vissa punkter. Brås statistik omfattar alla brott, medan Kriminalvårdens statistik fokuserar på de brott som åter blir aktuella för deras verksamhet. Hos Kriminalvården ges alltså statistik om andel återfall efter brottstyp, ålder, kön och påföljd, medan Brå kan ge mer detaljerad statistik om brottstyper, ålder, tid till återfall samt relation till tidigare belastning.

Fördel: Kriminalvårdens information ger en övergripande bild av vilken förväntan som finns på olika typer av brott och på olika målgrupper.

Begränsning: Statistiken är främst nationell, och bryts inte ner på lokal nivå, det blir därmed ett genomsnittsmått.