Logotyp för Brottsförebyggande rådet (Brå)

Language

Fördjupning

Kartläggning, avancerad nivå

Den här sidan är ett fördjupningsavsnitt för arbetet med kartläggning på en avancerad nivå.

Förutsättningar:

  • Stora möjligheter att bedriva avancerat brottsförebyggande arbete.
  • Kapacitet att närma sig brottstypsområden som varit svåra att få med i det lokala brottsförebyggande arbetet.
  • Civilsamhället och näringslivet är självklara medspelare.
  • Det finns en upparbetad samverkan med universitet och högskolor.

Ledordet är fördjupning

Kartläggningar för det brottsförebyggande arbetet på avancerad nivå bygger på att det finns förutsättningar för och efterfrågan på träffsäkra lokalt differentierade underlag. Det finns kapacitet att närma sig brottstypsproblem som rör brottstypsområden som av tradition varit svåra att få med i det lokala brottsförebyggande arbetet (exempelvis våld i nära relationer, bedrägeribrott och internetrelaterad brottslighet). Under den här fasen driver den lokala verksamheten utvecklingen av det brottsförebyggande arbetet. Lokalt skapas kunskap som kan generaliseras vidare.

På den här nivån är fokus framförallt på att fördjupa och bearbeta de data som finns att tillgå. Det kan exempelvis handla om att statistik från polis och kommun belyses från fler infallsvinklar än tidigare.

I arbetet är civilsamhället och näringslivet självklara medspelare vid kartläggningen, och de tar tillsammans med övriga gemensamt ansvar för arbetet. Det kan också finnas upparbetad samverkan med universitet och högskolor.

Här nedan följer exempel på information till en kartläggning som kan vara lämplig när man har avancerade förutsättningar för arbetet.

Tänk på att:

Denna förteckning är inte heltäckande; det kan finnas andra informationskällor som bidrar till kartläggningen. Likaledes ger de beskrivna fördelarna och begränsningarna inte heltäckande svar på informationskällornas styrkor och svagheter, utan ska snarare ses som exempel.

Underlag från kommunen

Socialtjänstdata

Socialtjänsten har en stor mängd data som är sekretesskyddad, men som bearbetad och avidentifierad kan komplettera lägesbilden med ny information, exempelvis antalet barn som lever i ekonomisk utsatthet.

Fördel: Kvalitetssäkrade och korrekt avidentifierade ackumulerade data från socialtjänsten är nyckelinformation på fördjupad nivå.

Begränsning: Socialtjänstens data rör individer, vilket betyder sträng sekretess, och för att kunna använda dessa data måste de först förändras, sedan avidentifieras och till slut ackumuleras på exempelvis områdesnivå. Det kräver analytisk kompetens samt sekretess.

Underlag från polisen

Brottsstatistik över våld i nära relationer

Brottsstatistik baserat på händelser som sker i eller i anslutning till privat miljö, exempelvis våld i nära relationer. Flertalet av de mest integritetskränkande brotten sker inom hemmets fyra väggar.

Fördel: Tillför viktiga kompletterande prioriteringar i det lokala brottsförebyggande arbetet, inte minst eftersom våld i nära relationer traditionellt inte finns med i kartläggning och lägesbild.

Begränsning: Underlaget kräver en kraftig bearbetning och arbetsinsats inom polisen. Lokalpolisområdet behöver stöttning från regionsanalytiker. Känsliga data måste programmeras om till områdesnivå; annars finns uppenbara sekretessbrytande risker.

Data från hot-spot-analyser

Hot spots är en kriminologisk term som avser sådana platser som attraherar en stor mängd brott. Polisen analyserar specifika platser utifrån deras brottsalstrande struktur för att komma fram till varför brotten begås just där, av vilka och på vilket sätt.

Fördel: Ett ytterligare sätt att kunna fördjupa kunskapen om de platsspecifika miljöer som på olika sätt alstrar brott och otrygghet.

Begränsning: Likt tidigare beskrivna begränsningar under cylindermodellen, behöver även hot spot-analyser föregås av annat arbete innan det blir aktuellt med denna insats och dess underlag.

Underlag från kommunala bolag

Trygghetsundersökningar kopplade till brott och otrygghet

En del kommunala bolag, allmännyttan och energibolag, gör fördjupande undersökningar med direkt fokus på brott och otrygghet gentemot sina kundgrupper, ofta på områdesnivå.

Fördel: Om de sammanställs med andra underlag på områdesnivå, leder det till en fördjupning av kunskapsunderlaget.

Begränsning: Risken är att svarsfrekvensen är låg, vilket ger behov av en urvalsanalys. Dessutom är långt från alla medborgare kunder hos kommunala bolag.

Underlag från nationella organisationer

Statistik om kommande frigivning

En ny lagstiftning kommer att göra det möjligt för socialtjänsten och Kriminalvårdens frivårdsinspektörer att få tillgång till statistik om kommande frigivningar från fängelse två till tre månader i förväg.

Fördel: Den informationen kan på övergripande nivå utgöra ett viktigt underlag, inte minst i den operativa lägesbilden.

Begränsning: För att inte bryta sekretessen kommer det endast att finna data på övergripande nivåatt tillgå. Det innebär att det i många fall endast blir en sammanställd siffra för kommunen som helhet, och att den endast kommer att kunna brytas ner till lägre nivå i de befolkningsmässigt större kommunerna.

Statistik över ungdomar som dömts för brott

Underlag som ökar möjligheten för kommunerna att få lokal statistik (via socialtjänsten) över ungdomar som dömts för brott . Det som kan användas är antal inkomna polisanmälningar om barn och ungdomar som begått brott i jämförelse med hela ungdomsgruppen, fördelat på kön och ålder. Exempelvis inkomna ärenden om barn under 15 år jämfört med den totala ungdomsgruppen under 15 år (alternativt per 1 000 invånare) och de mellan 15–17 år jämfört med den totala ungdomsgruppen under 15 år (alternativt per 1 000 invånare). OBS! Det är viktigt att relatera antalet inkomna ärenden till övriga åldersgruppen, annars är det lätt att det blir missvisande information om ungdomsbrottsligheten.

Fördel: Bidrar till kunskapen om hur många som lokalt dömts till den här typen av påföljd.

Begränsning: Sekretesskyddat underlag som måste aggregeras upp till övergripande nivå – därför inte möjligt i mindre kommuner, därför att underlaget där blir för litet.