Uppföljningen av verktyget Tryggare skola syftar till att sammanställa vilka erfarenheter som finns i arbetet med verktyget Tryggare Skola och vilka effekter arbetet gett i skolverksamheten.
Uppföljningen genomfördes med en kombination av olika datainsamlingar, enkät- och intervjustudie med de lokala arbetsgrupperna, elevdialoger samt dokumentstudier.
Länsstyrelsen Blekinge har tillsammans med Tryggare Sverige utvecklat arbetssättet och verktyget Tryggare Skola, som ska hjälpa skolor och kommuner att kartlägga brotts- och otrygghetsproblem i skolmiljön, analysera dem, välja rätt insatser och följa upp arbetet. Nu har arbetet utvärderats av Högskolan i Borås och resultaten visar att det är uppskattat av aktörer inom skolverksamheten.
Resultatet visar att verktyget Tryggare Skola är mycket uppskattat av aktörer inom skolverksamheten. Det som fungerar i verktyget är främst det systematiska arbetssättet och inkluderingen av elevperspektivet, vilket är en tydlig framgångsfaktor. Det som inte fungerat rör två faktorer. Arbetet med verktyget är i vissa delar för omfattande och tidskrävande samt att det funnit svårigheter att bibehålla samverkan efter implementeringen av verktyget.
Sådant som kan utvecklas vidare i arbetet med verktyget Tryggare Skola är i första hand att hantera den teoretiska förskjutning som uppstår i tillämpningen av verktyget: från platsbaserad kriminologin och situationell prevention, till att även inkludera organisationsfaktorer och sociala faktorer). Arbetet med verktyget behöver även kontextualiseras tydligare med utgångspunkt i de lokala förutsättningarna som finns för olika åtgärder.